Dagsarkiv: 19 september, 2012

Harrison Torrix

Det är nu 7 år sedan jag byggde mina första Harrison Torrix-spön och har i stort sett hunnit att testa alla spön i serien.

12ft 2,75:orna är de spöna jag använde mest under de första åren. Framförallt till karpfiske men även till gädda och ål. Dessa är helt underbara att drilla fisk på och kastar bra. Funkar fint från 40 upp till strax över 100gram med en optimal kast vikt runt 70-80gram. 2,75:an funkar ypperligt till snikmete ett par meter från land till fiske på 80-100m m.a.o ett perfekt spö till normalt svenskt fiske, dock för klena till rejäla pva-bags. Aktionen i spöna är medelsnabb – lite långsammare och djupare än föregångaren och storsäljaren Chimera( Chimeraklingan har förekommit i bl.a gamla DD-spön och även i en del Hutchinsson modeller).

12ft 3 pundaren är lite fläskigare och tål pva sticks och stringers på upp till hyfsade distanser 70-90 meter med liten stringer strax över 100m med ett mindre bete, även vettiga spön att ro lite längre distanser i kombination med braid.

När det gäller 3,25:an har jag i första hand använt den utomlands. Under en vecka i Ebro och ett par veckor i Italien har dom fått känna på både gigantiska methodfeeders och bly upp till 6 oz. Och de har funkat alldeles utmärkt i alla lägen, både i starkt strömmande vatten och stora sjöar där man ror ut betet tills linan är slut. Den optimala kastvikten på dessa spön ligger nog runt 100gram men fungerar både med 50 och 150! Trots den brutala power man känner när man fläskar på rejält är de ändå förvånansvärt sköna att drilla fisk på. Även en 5-6 kilos fisk känns helt ok men de kommer givetvis bäst till sin rätt från 10kg och uppåt.

För ett par år sedan investerade jag i 3 stycken riktiga kastmaskiner, Torrix 13” 3,5lb och dessa är helt fantastiska när man behöver kasta riktigt långt, har kastfiskat effektivt med dessa på 125-130 meter – tyvärr tycker jag de är lite svårhanterade och aningen tunga – i ärlighetens namn är det inte helt lätt att maxa en 13 fotare, men tränar man tillräckligt mycket är nog detta spö man kastar absolut längst med i Torrixserien – men som fortfarande är skönt att drilla med.

Mitt senaste Torrix–köp är mina absoluta favoriter och enligt mig det ultimata drömspöet till 95% av allt fiske…Torrix TE har allt man kan önska sig av ett karpspö oavsett om man ska fiska inne vid kanten i en pöl på 1 hektar eller om man vill kasta 120-130 meter, eller båta ut ett bete på 500 meters håll! Det låter sjukt men det är lika perfekt till allt och dessutom otroligt lättkastat. I min värld är de andra spöna jag just beskrivit överflödiga, Torrix TE har allt och lite till.
Finns i både 12ft och 12.6ft och med endast en testkurva på 3,5lb men man ska inte låta sig avskräckas av den höga testkurvan, den är aningen överklassad och känns mycket softare när man drillar fisk. Rekommenderas varmt, den som köper blir garanterat inte besviken…

Harrison Trebuchet Lite 12ft -3,75lb – dessa har jag inte mycket att säga om än men jag och Ola Hansson har just beställt 4 st var av Rikard på Skandinaviens Sportfiskecenter. Detta är spön för extremt longrange fiske och fullt möjliga att fiska med på 150-160 meter med lite träning. Vi återkommer med en recension av dessa! Så fort dom är färdigbyggda ska vi ut och plåga skiten ur dom och förhoppningsvis blir det nån liten utlandstripp nästa år där man kan utnyttja dem fullt ut!

Skitfiske / Birger Holmqvist

Boktipset – Darrell Peck

I boken ”My Misspent Youth” skriver Darrell på ett ärligt och intimt sätt om sitt förhållande till karpfisket. Boken tar sin början 1999 i The Quarry och Darrell får stifta bekantskap med både hårda typer, kröken och röken. Efter en hel del pass i denna sjö märker man att han börjat utvecklas och fiska bättre och bättre, fångsterna låter givetvis  inte vänta på sig.

Efter Darrell fångat vad han ska i The Quarry fortsätter hans erövringar med The North Met, Yateley Car Park, St Ives, Conningbrook, Sutton och Essex Manor. Han fångar alla kända individer ur dessa berömda och klassiska vatten och genom samtliga fångster får man följa hur han tänker och vilka beslut han tar – mycket intressant, lärorikt och inspirerande.

Detta är en riktigt bra bok som jag varmt kan rekommendera nu inför vintern, ni lär inte bli besvikna! För engelsk fiskelitteratur vill jag tipsa om följande engelska siter:

Angling Publications
Gifts 4 Anglers
Calm Productions
Coch-y-Bonddu Books