En vecka i Ebro!

Jag och Avdo Begovic har fiskat en vecka med guiden Paul Booth från Ebro crazycats (http://www.ebrocrazycats.com/).
Vi fiskade mellan den 18-25e november och bjöds på ett kanontrevligt fiske med några landade fiskar varje dag. Totalt fick vi 19 karpar tillsammans samt två malar. Avdo fick den största karpen på 17,1 kilo och jag fick en fining på 16,4 som topp. 10 av våra karpar var över 13,5 kilo. Min största mal på 45 kilo bjöd på en riktigt skön fight och jag tappade faktiskt en ännu större en liten stund senare. Fisket var ändå långt ifrån så bra som det normalt brukar vara eftersom tunga regn gjort att floden steg och gjorde många annars bra sträckor ofiskbara, på grund av för hård ström och skräp som fastnade i linorna. Regnet gjorde också att temperaturen droppade en del under veckan vilket säkert inte gjorde fisket lättare.
IMG_3000

IMG_3029

Vi fiskade olika platser varje dag med vår guide och blankade faktiskt inte en enda dag. Det var otroligt inspirerande att ställas inför en ny plats varje morgon och ingen var den andra lik. Ibland fiskade vi djupt på 5-6 meter och ibland var det bara runt ett par meter. Ibland fick vi kasta långt och ibland bara några spölängder ut, beroende på hur platserna varierade i ström och djupförhållanden. På vissa platser var vi tvungna att köra med 8 oz bly för att hålla botten medans man på de mer lugnflytande ställena kunde köra med lättare bly. Vi körde med väldigt simpla riggar och allt verkade fungera bra eftersom karparna var oskygga och de flesta har nog aldrig sett en karprigg tidigare.

IMG_3044 IMG_3047 IMG_3049
Själva resan gick till så att vi körde bil ner till Kastrup och flög till Barcelona därifrån. Efter det tog vi ett tåg från centralstationen i Barcelona Sants till Caspe. Precis intill tågstationen i Caspe låg vårt hotell där vår guide Paul hämtade oss varje morgon strax efter klockan åtta och körde oss ut till metplatserna. Utan guide hade vi inte kunnat komma ut till någon metplats själva eftersom terrängen är förfärligt tuff. Det är massor av terrängkörning off road så en fyrhjulsdriven jeep och massor med lokalkännedom är ett måste.
Det känns som om november är en perfekt månad för karpfiske där nere även om vi hade lite oflyt med stigande flod. Normalt fångas det mycket stora fiskar i november över 20 kilo och vädret är mycket behagligt för det mesta. Därför vill jag verkligen rekommendera den som vill dit att välja en vecka i november. Fisket efter karp är faktiskt också bra resten av vintern så det är nog inte fel att köra en vecka senare under vintern heller.
Det känns förbaskat skönt att få ha fiskat av sig innan vintern kommer på allvar i Sverige. Det bör göra att jag genomhärdar jul, nyår och smällkalla februari lite bättre än tidigare år.

IMG_3234
Även om jag hade med mig egna rullar och tackel till Spanien så hade det inte behövts. Det hade räckt att åka ner med en ryggsäck med kläder eftersom guiden har allt man behöver att låna ut. Hotell och allt ingår i priset och man får sig även en bacon och äggmacka varje dag till lunch under fisket.
Vi fångade uteslutande med pellets som beten och boilies kändes faktiskt onödigt. Jag testade boilies de två första dagarna och då blankade jag. När jag sen gick över till pellets fick även jag fisk. Jag dippade mina pellets i halibutdipp med bra framgång medan Avdo fiskade med odippade pellets hela veckan.
Det finns inte mycket mer att tipsa om mer än detta tycker jag. Fisket var som sagt busenkelt. Ungefär som en kombination av sikmete vid kusten och färnamete i Svartån men andra beten, grövre grejer och brutalt större fiskar.
Lätt att jag kommer att åka dit igen!

IMG_3130 IMG_3252

2 responses to “En vecka i Ebro!

  1. Härligt fiske!
    Måste man definitivt testa nån gång.
    Kan ju lämna frugan i Barcelona för lite shopping
    så slipper man enmassa gnäll……:)
    /Stisse

  2. Patric Skoog

    Trevlig läsning och snygga bilder!

    Jag och farsan (som är en renodlad svenssonfiskare som aldrig sett en karp i hela sitt liv) fiskade med Paul under en vecka i augusti förra året. Rekommenderar honom starkt! Hade konontrevligt fiske med totalt 4 (eller kanske 5..) malar och ca 20-talet karpar. Farsan har nu karp-pb på 15 kg och mal-pb på dryga 40🙂 Han lyckades även ta en mal i 12-13 kgs-klassen på trolling. Själv toppade jag på karp på knappa 18 och mal på strax under 40.

    Värt att tänka på är att det kan vara brutalt varmt i området i slutet av sommaren. Vi hade 35-40 grader i skuggan hela veckan.

Kommentera

