Börja fiska karp – Del 1

Många gånger har man haft förmånen att springa på fiskare som intresserat sig för just karpfisket. En i sig svårstartad genre, då det oftast innebär en hel del pengar initialt i själva utrustningen. I en serie här på Karpverket, tänkte jag dela med mig av de bitar man kan och bör tänka på när man ska påbörja sin karpfiskekarriär! Man kan göra starten hur komplicerad som helst, men som tur är så kan man även göra det väldigt enkelt för sig.
Alla mina tankar i denna artikelserie är ingen lag på något sätt, utan mitt eget sätt att resonera för att ge bästa förutsättninger för både gammal och ung om och när man vill inta scenen på karpfisket…

Dina karpspö!

Karpfisket har i sin form allt som oftast visat på tre spön vid sjökanten och detta har efterlevts som mer eller mindre ett ”måste”! Det är naturligtvis inte alls så att man ”måste” ha tre spön för att fiska karp, så vill budgeten annat så är det bättre att satsa på ett spö i bra kvalitét istället för just tre i mindre bra. Köp hellre på dig spö nummer två och tre när ekonomin tillåter.

Vilka spön ska man då titta närmare på?
Jag utgår från att det första fisket kommer att bedrivas främst i Sverige och tankarna bakom mitt resonemang i utrustningsväg kommer därför hela tiden att härledas hit. Ett karpspö bör aldrig gå under 2,75lb och en 3lb är oftast bättre i min mening. Anledningen är att under ditt riktade karpfiske kommer du alltid vid något tillfälle behöva lite extra power i ditt spö, för att nå just den spotten lite längre bort. Betänk också att mitt resonemang när vi kommer till riggar och bete innehåller pva-sticks till 99% och då är ett 3lb spö bättre. En annan aspekt i det hela är, att vid själva drillningen av karpen så styr du densamma lättare från snags och annat med en 3-pundare än ett vekare spö. Tillverkningen har även kommit så pass långt idag, att 3lb som förr kunde upplevas som styva och tråkiga att drilla mindre fisk på, idag är följsamma och har i de flesta fall en härlig action vid både kast-/och drillning.

Att det finns en enorm marknad att välja spö ifrån har säkert inte undgått dig som vill börja fiska riktat mot karp. Eftersom jag själv jobbat i branschen så har man haft förmånen att känna på en hel del spö och dess olika kvalitéer. Det är alltid lika svårt att sätta ett specifikt varumärke eller modell och sedan påstå att detta passar alla som ska börja. Men ett råd jag på senare tid alltid använde mig av och som uppskattats av köparna var, att aldrig gå under 1000-lappen och leta spö! Du har igen detta på många plan – sanna mina ord. Jag har själv gjort det och många kunder jag kommit i kontakt med likaså och vi kan alla enat säga att spö i det ”lägre” segmentet inte ger tillbaka vad man vill ha ut och även har förväntningar om. Okej – kan man då generalisera och säga att alla karpspö under 1000 kronor är skit och inget att ha? Naturligtvis inte, men denna ”guide” till starten av ditt karpfiske handlar om mitt eget resonemang och bara under tiden jag skriver denna artikel, så har säkert ett par karpar landats på spö för 399 kronor…! Men ge dig själv chansen att drilla din första karp på ett spö med kastegenskaper, drillningsegenskaper och spödetaljer som ger den rätta känslan varje gång och uteslut samtidigt risken att tappa fisk pga. utrustningen. Som sagt – hellre fiska karp med ett ordentligt spö än 3 mindre bra…


Spara inte på kvaliten när det kommer till dina spö…

Rullen eller rullarna?

Baitrunner eller inte? Stor eller mindre? Vilken rulle som är bättre eller rentav bäst till karpfiske, har nog lika många namn som det finns modeller och storlekar! Alla som fiskat karp en längre tid har alldeles säkert hittat sin favorit och skulle lätt kunna rekommendera denna till dig eller annan som vill börja. Här kan du absolut lyssna på ”den lärde” och plocka russin ur dennes kaka och få reda på varför just den rullen fastnat. Vad jag skulle vilja ge som råd, är precis som med spöet – titta på den viktigaste komponenten på rullen för karpfisket först, nämligen bromsen. Baitrunner eller inte, stor eller liten spelar egentligen ingen roll om din rulle har en gedigen broms som fungerar när den sätts på prov. Efter mina första Shimano 6000 med baitrunner ville jag ha större rullar med mer linkapacitet för mitt utlandsfiske. Tre ”Big Pit-rullar” inhandlades och 720 meter 0,35 lina – per spole – hasplades på och hej och hå, nu skulle det fiskas karp. Jag var i min karpvagga och ville gärna experimentera och fick lära mig den hårda vägen att 720 meter lina inte gav mig mer karp än mindre antal meter på spolen. Men – det var ju ”Big Pit”! Efter en mindre indikation på ett av mina larm, visade sig en betydligt större karp i andra änden av linan. Mitt i fighten så börjar det låta om min spole! Det lät som att någon hade hällt grus inne i rullen och när det låste sig helt och jag fick börja backa på landbacken för att sista meterna handhala in linan med karpen kvar, så hade jag ett försök med att landa fisken, för en kontrollerad rusning var det inte tal om.

Nu tror jag inte jag behöver skriva vad som hände och jag känner faktiskt inte att jag vill upprepa detta totala fiasko genom att sätta det på pränt heller för den delen. Vad jag hellre vill skriva är, att tro mig när jag säger att det inte beror på baitrunner eller inte, stor eller liten rulle, utan en rulle med bra broms som klarar fighten när just ”den där” karpen kliver på.


Mitt eget val föll till slut på Daiwas Basia Tournament som har en helt fantastisk broms…

Lina på rullen!

När du nu har ett spö och en rulle som du är nöjd med, så måste du givetvis ha en bra karplina! Precis som nämnts tidigare så är vi många som vurmar för just ”vår” lina och många är vi som hittat vår egen favorit. Jag ska fortfarande hålla mig ifrån mina egna favoriter i denna artikel (ni har nog märkt detta vid det här laget) och ge det generella råd som bör vara ert riktmärke – dimensionen på linan. Vi är kvar i resonemanget att vi fiskar i Sverige och om än vi har otroligt varierande förhållanden och i vissa fall jämförbara förhållanden som vissa platser utomlands, så finns det faktorer man alltid bör beakta inför ett linköp. Vid stationärt bolt-fiske efter karp går jag själv aldrig under 0,35 mm. Anledningarna är några och här kommer dom! Tunnare linor är helt enkelt för klena för dagens karpfiske i Sverige. Karp mellan 10-15 kg är betydligt vanligare i många svenska sjöar idag och linor under 0,35 (nu pratar vi precis som med spö och rullar – kvalitéetslinor) är mer en risk för linbrott än något annat. Jag kan inte se en fördel med tunnare linor med tanke på kastavstånd eller om funderingarna skulle gå till att linan är grov och karpen ser den! För så är det/blir det inte om vi håller oss till vad som redan är sagt om spö och rulle i kvalitetsväg…

Mono eller flätlina?
Tja – här tvistar di lärde! Om vi ska göra det enkelt från början så skulle jag säga en mono med lite töjning. Detta handlar trots allt om att starta sitt karpfiske och jag har aldrig rekommenderat någon att börja med flätlina. Anledningen är, att det är betydligt lättare för en ovan att säkert drilla hem en karp med något mer töj i linan än vad du får hos en flätad. Hookpull under drillningen vid ett snabbt kast av karpen, eller en dålig vinkel på spöet vid håvningen, har resulterat i mer än en missad karp även av de lite mer erfarna fiskarna när man använt flätlina och jag vill ju att ni ska landa er karp! En fluorocarbonlina 0,35-0,37 finns i de flesta välsorterade sportfiskebutikerna och det är här jag tycker ni ska lägga era pengar. Fluorocarbon har inte bara bättre egenskaper än ren mono när det gäller töjningen, utan den har även en yta – en coating – som gör den betydligt mer nötningstålig mot snags och annat.


Det finns många linor på marknaden att välja på! Tänk på dimensionen och prata med någon som fiskat länge – dom har koll på en bra lina…

När ni nu varit och inhandlat era nya prylar för att starta och har spö, rulle och lina på densamma, så ska vi titta närmare på resterande utrustning som är ett måste när det kommer till karpfisket – nämligen allt under kategorin ”carpcare”.

Men detta kommer först i andra delen av denna artikelserie. Så välkommen tillbaka för del två och glöm nu inte att fråga, kommentera eller tyck till om artikeln här under! Det finns mycket att säga om det som nämnts ovan och det ligger säkert en mening eller två på lager hos någon som hjälper oss alla…

Tajta Linor – Mikael Gräntz

16 responses to “Börja fiska karp – Del 1

  1. Jag hittar ingen rekomendation på våg när man väger karpen. Kan du inte ge några exempel på en bra karpvåg?

  2. Kända märken som chub, jrc, sonik mfl har hyfsade serier spön där stycke priset hamnar under tusenlappen. Kolla annonser i england. Det finns även begagnat att tillgå rätt ofta. Men över tusenlappen så börjar kvalitén märkas.

  3. Hej Pierre…
    Ja vad säger man – är den ena vågen bättre än den andra? I mitt eget fall så har jag siktat på en digital våg eftersom jag vill ha så exakt vikt som möjligt. FOX digitala har varit mig trogen under lång tid och det finns säkert andra som fungerar lika bra. Ska du skaffa en våg – vare sig den är digital eller ej – så skaffa en på minst 20 kg, så låg gradering som möjligt samt se till att den är godkänd för storfisk. Då tycker jag att du täckt in det som krävs…

    TL – Gräntz

  4. Bra guide! Håller med i mångt och mycket. Men bilden på ett TF-gear Delta XS för 899:- är lite dubbelmoral hehe!

    • Jassin: Köper de😉 Man kan nästan säga detsamma med bilden på KORDA´s Adrena-Line med min rekommendation på en fluorocarbonlina! Men anledningen till bilderna är mer ett visuellt innehåll bland all text för att lätta upp, hoppas ni kan se igenom detta. Jag tar med mig kommentaren och ska förvissa mig om mer ”riktiga” bilder i övriga serien…

  5. Bra svar! Men på tal om Delta XS är det ett jävla bra spö för pengarna! Sen jag håller inte riktigt med om att inte köpa spö under 1000:- Det beror helt och hållet på hur många mellanhänder det finns. Shimano tex är inte värt vad det kostar i Sverige pga. Normark. Du betalar dubbelt så mycket än vad det är värt. Lite synd, tyvärr för Shimano är bra saker men inte värt pengarna.

  6. Har bestämt mig för att börja med karpmete. Tycker det är bra med lite tips på utrustning mm. Spö för ca 1000 kr låter rimligt för mig att starta med, men jag skulle vilja ha lite tips på köpvärda spö i den klassen. Funderar på att lägga en beställning från UK. Kom gärna med några bra försslag!

    / Pontus

    • prisvärda spö , Sonik SK4 12ft 3.25lb i England hittade jag ett bra erbjudande köp 3 betala för 2 jag tror att erbjudanden står kvar totala kostnaden hamnade runt 3300 kr inkl frakt kolla ”johnrosstackle” 50mm stora ringen jag är riktig nöjd med dem

  7. Daiwa Black Widow är ett snyggt och sjukt prisvärt spö! Finns i 2,75 och uppåt. Aldrig själv fiskat karp med dem men jag tycker dem känns bra. Spöna har fått bra betyg i engelska tidningen Improve Your Coarse Fishing och det går att hitta dem för mellan 400 och 500 kr styck på bland annat ebay. Ta en titt på dem!

  8. Gå in på olika forum eller Advanced carpfishing/ Tota carp och kolla reviews. Chub Outcast har fått bra kritik!! TF gear likaså! Jag ser det som om inte ekonomin tillåter att minst börja med två spö för att lära sig täcka av olika områden och på så sätt få kännedom hur karpen beter sig under de förhällande som råder i den sjön man valt för tillfället!!!

  9. Tack för tipsen! Funderar lite på Sonik spö efter att ha kollat runt lite på forum, tester osv. Finns ett som heter Sonik SkS som visserligen inte är något tusenkronors spö men som ser bra ut och fått bra utlåtande. Någon som har erfarenhet? Kanske är det bättre att lägga pengar på annan utrustning än att köpa dyra spön direkt som nybörjare.

  10. Pontus: Jag vill bara klargöra mitt påstående med att ”aldrig börja med spö under 1000-lappen”. Att välja kvalité före inte, är enligt mig viktigt för att inte tappa fästet när man väl ska välja att fortsätta eller inte. Att man kan hitta kvalité i spö under 1000-lappen är självklart, men någonstans måste man sätta en gräns och i detta fallet blev det just denna summan. I sportfiskebranschen är det enligt mig väldigt följsamt med pris och kvalité…

    /Gräntz

  11. Halloj!

    Vill bara tillägga lite info här om karpfiske som starkt bedrivs i mitt hemland, Ungern och mina egna erfarenheter såsom saker och ting jag fått lära mig från morfar och andra släktingar.

    Spö / rulle

    Behöver inte kosta skjortan.
    Du kan till ex köpa ett extrafint spö som inte kostar allt för mycket,
    jag kör med fladen extra flexx 270 med fladen xtfx 40 hasprullen till som fungerar alldeles utmärkt för mig. dessa 2 kan man även köpa i paketpris som går på 400-600kr. dock måste jag säga att linan som medföljer var riktigt kass som jag fick byta helt och hållet. av 0.35 får du ca 145m på.

    Mäskning

    Ytterst viktigt! nästan livsviktigt för karpfiske.
    Så här kommer vårt familjerecept som GARANTERAT fungerar och använts i 6 7 generationer i min familj. Detta kan ta lite tid🙂

    4 kg krossad / grovmalet mat/foder majs
    5 hg majsmjöl
    5 hg krossad vete
    (men all typ av spanmål fungerar utmärkt, även havregryn)
    5 msk ättika
    10 msk vaniljsocker eller 4 msk vaniljarom
    1 msk paprikapulver
    1-2 dl strösocker
    5-6 skivor surdegsbröd (kan variera efter tycke)
    2 dl levande larver som används som fiskmat.
    (jag föredrar fluglarver som är oehört smaskiga för karp
    finns oftast på välsorterade zooaffärer)

    How to:

    den krossade majsen, veten och 2.5 hg av majsmölet strösockret häller du i en plasthink och rör om ordentligt, så tillsätter du vatten så att den precis täcker innehållet. sedan täcker du hinken och låter du stå den ute ell på balkonken i 2 -3 dagar för att jäsa lite🙂

    karpgodiset måste ju lukta lite surt🙂

    efter att tiden gått så tilsätter du resten av innehållet, inkl larverna
    och rör om rejält. är allt korrelt så ska du få en konsistens som går lätt att forma. för att vara helt enkell så brukar jag forma snöbollstora bollar.
    vänta med att slänga in dom i vattnet tills alla bollar är färdiga. tro mig, det blir lättare att få alla dit man vill dom.

    vänta 15 20 minuter så kan du ta och fiska med lycka🙂
    ps:

    brax, ruda, mört kommer oftast först mengaranterat väl fungerande käk som dessutom är billigt. så slipper man köpa dyra pellets etc.

    det du behöver mest av är ju grovmalet majs som oftast alla turkaffärer brukar ha. ett kilo går på 12-15kr

  12. Birger Holmqvist

    Hej!
    Spännande recept. Har du haft framgång på större karp även i Svenska vatten med detta recept?
    Vad använder du som krokbete i kombination med detta mäsk?

  13. grovmalen majs kan man köpa i foderaffärer i bulkpåsar om 25kilo för ca 175:-/säck. Granngården och tyring djurfoder har detta!!!

  14. Jag har en uppsättning TF gear Delta XS -spön 3,5lbs som jag använder på utlandsresor. Kände att jag inte ville ha för dyra spön att trycka in i fullpackade takboxar. Eftersom jag hellre kör med lite lättare utrustning i Sverige så dessa kändes prisvärda att inhandla till utlandresorna. Jag är jättenöjd med spöna. Dom är snygga, är superslimmade i klingan och det går att trycka på riktigt rejält med dom. För 10 år sedan fick man spön som liknade som stavhoppstavar för dom pengarna. Ser man sig omkring på nätet finns Delta XS till mycket billigare priser än 899:-. Tre stycken för under 2000 kronor finns på flera ställen.

Kommentera

