Lyckade premiärpass i syndikatet!

Grabbarna i Ängelholm med syndikatvattnet i Rögle, har haft en härlig start på vårens karpfiske. Först byggdes tre swim om ganska radikalt med grävmaskin som inte bara gjorde sittytan mer bekväm, även vattenmassan och dess botten fick besök av skopan. Fint blev det och till detta kom givetvis fiskesuget ordentligt.

Ett intressant swim som funnits hela tiden är ”Stugan” och där mäskade Gräntz sparsamt (som vanligt) under 6 dagar för att göra ett nattpass. Detta var dammens första karppass för året. Kvällen flöt på med rullande sutare på mäskplatsen som brukligt är. Även några ryck i den choddriggade 14 mm ”PP” från SBM, men inget som resulterade i några skrik.

Men morgonen som alltid annars, gav ifrån sig aktivitet från 04.30 och framåt 08-tiden. Först någon sutare och efter snabbt omlägg gick höger spö med ett kraftigt ryck 90 grader åt höger. Den hårda bromsen hindrade fisken från att nå ut i den tätaste vegetationen och väl med spöet i handen fightades fisken varsamt in i håven.

DSC_1114

 

9270 gram vägde hon och det var första gången sedan 2006-05-31 hon synade livet ovan ytan. Då vägde hon 4460 gram.

Tre dagar senare så var suget tillbaka och jag var tvungen att testa samma plats igen över en natt… Sagt och gjort så satt jag där igen och inväntade exakt samma mönster som tidigare dygn. Skillnaden blev inte helt oväntat sju landade sutare under kvällningen nu när mäskplatsen blivit rikligt understödd med godis under nästan två veckor!

Morgontimmen kom, klockan var ställd sedan kvällen innan och man var på tå när de första bubblorna och sutarryggarna visade sig endast 9 meter ut där riggarna låg. Och BAM – så small det till på vänster spö igen och samma choddriggade ”PP” föll karpen i smaken. En betydligt häftigare fight än senast gav mig darriga ben, men till slut låg hon där i nätet.

DSC_10992

 

8830 gram visade vågen denna morgon och förra året när Stisse landade henne visade vågen 8150 gram. På rätt håll med andra ord😉

På första passet satt jag inte ensam, det missade jag att lägga till! Min gode fiskevän Micke Svensson satt sidan om mig och hade en lugn natt. Så pass lugn att han va tvungen att åka till dammen efter min andra landade och även denna gång fick ”Stugan” ett besök.

Inga förändringar i historien nu heller, då Micke sov sött hela natten för att väckas halv sex på morgonen av ett entonigt ljud. ”Noname 2” hade fattat tycke för en choddad Cell boilie och visade på en vikt om 8120 gram. 5330 gram vägde  hon 2008 när hon i maj blev den första landade karpen någonsin i syndikatet på flytbröd.

Så summerar vi de senaste fyra passen så har tre producerat fisk. ”Ny” fisk dessutom som inte varit uppe på många år, vilket är extra kul. I skrivande stund har precis Stisse kommit hem från jobb och om ni undrar om fiskesuget i den mannens kropp är stort, så kontrar jag med: -”Simmar en enbent anka i cirklar?”

Snart kommer nästa rapport från syndikatet – det känner jag på mig😉

//Gräntz

Kommentera

