Börja fiska karp – Del 3

Prylar på land!

Nu sitter vi där och väntar på hugget. Spöna är i vattnet, hangern är på, larmen är justerade och det enda som kan störa bofinkens lilla drill, är ett tjut som bara vi karpfiskare kan älska så mycket.

Det finns en uppsjö av prylar till oss karpfiskare och har du kommit såhär långt i denna artikel, då är du säkert redan så biten så du funderar på vilken stol, vilken säng och vilket tält du ska använda. Vi gör en sak klart direkt – det är allt du har i vattnet som fångar karpen, det är redskapen för att säkerställa fiskens hälsa på land som har betydelse, allt annat är av sekundär betydelse om vi använder ordet ”viktigt”!

Visst, jag har två olika stolar, två olika sängar, sex olika bivvys och fler väskor än jag har grejor till, men detta har kommit med åren. Jag fiskar till 95% endast karp och vet att jag kommer att göra detta så länge min kropp tillåter. Därför har jag lagt vikt vid en rejäl säng med bra egenskaper, en skön stol för min rygg och ett tält för varje situation. Min första nappindikator var faktiskt en cykeleker som jag bockade till på plats! Larm hade jag inga så det var bara att sitta uppe med ögonen på helspänn tills ekern flög upp, endast för att fastna i bakersta spööglan. Att jag landade min första karp såhär i Henrikstorp är jag glad för – för nu var jag fast.

Just det – prylarna på land var det ju! Det är lätt att sväva iväg när man minns de fina karppassen😉 Att jag nämner cykelekern är ingen tillfällighet i detta stycke. Jag vill poängtera att det viktiga har ni redan lagt ert krut på, så låt resten komma med tiden när du känner att detta är ett fiske du vill engagera dig i. En vanlig brassestol fungerar och likaså ett ”vanligt” billigare tält. Ett liggunderlag och en sovsäck ner till 5-10+ är ok mellan sen vår och tidig höst. Det är först när du verkligen känner att karpfisket har tagit över ditt liv som du behöver ”investera” i prylarna på land.

I en senare artikel tänkte vi på Karpverket ta upp just fördelar och nackdelar med olika prylar på land och även hela den utrustning vi kånkar på, så jag går inte djupare in på detta just nu. Men ni kommer att höra våra tankar om olika bivvys, shelters, sängar och stolar, så missa inte detta längre fram.

Nappindikation!

Karp fiskar vi dygnet runt, på olika sätt. Under natten vid längre pass använder vi oss av larm och jag tänkte gå in lite på dessa för dig som vill börja. Låt oss redan nu ta det viktigaste med ett larm – tillförlitligheten vid ett bite! Vare sig ditt larm kostar 199 eller 2199 kronor, så måste det viktigaste vara att det indikerar med ljud när väl karpen går fast, eller hur? Vi kommer då till bla hur tåliga dina larm ska vara mot vatten. De absolut billigaste larmen på marknaden har ett gemensamt problem och det är just hur säkra dom är efter ihållande regn, eller dimma och dis för den delen. Tänk på detta innan du lägger dina hundralappar här…

I de bästa av världar har alla råd med Delkims eller FOX´s värstingmodeller, där du kan vara säker på att dessa klarar ihållande regnväder flera dagar i sträck! Nu är det inte så och man vill leta efter mer ekonomiska alternativ. Så kolla upp med din handlare vilka som klarar ett regnoväder och fortfarande levererar ljuva toner som väcker dig vid napp. Detta om du måste titta på de billigare modellerna. Givetvis hoppas vi på kommentarer från er läsare, med rekommendationer på larm ni själva använder som ligger bra i pris med bibehållen kvalité.

Ljud och ljus när det gäller nappalarmen spelar heller ingen större roll ur fångstsynpunkten. Ljusa leds är i min värld aningens bättre, då de lyser upp min plats bättre vid ett bite mitt i natten, så kan du välja ljusa så gör det. Ljudet kan vara viktigt för vissa har jag hört! Man uppfattar höga och låga toner olika tydligen. Så har ditt larm en tonfunktion så kan det vara idé med detta. Likaså om det har volymjustering, så finns det meningar med detta. Det är inte alltid man vill signalera fångst för hela sjön man sitter vid mitt i natten. Att kunna skruva ner så man är den enda att höra pipen, eller tom stänga av ljudet på själva larmet och endast få ljudet på receivern inne i bivvyt, kan i en del läge vara rekommenderbart. Och då kom vi osökt in på receivern – behöver man den eller inte?

Bekvämlighet och funktion är de två orden som kommer till mig direkt. Det är bekvämt att kunna ha ”väckarklockan” strax sidan om huvudkudden så man vet att man vaknar även om regnet smattrar sönder tältduken och larmen är lågt ställda. Det är även väldigt bekvämt att endast öppna ögonen för att direkt se vilket spö som det gäller. Detta är funktionen med själva receivern och det finns fördelar – faktiskt endast fördelar om man bortser att det är ännu en manick som kan gå sönder! Behöver man då en receiver? Svaret måste bli nej då den inte fångar mer karp åt dig, men den ökar bekvämligheten…

Låt oss nu detta innehåll sjunka in och vi väntar tålmodigt på kommentarer, tankar och idéer på detta tänk! I nästa del tittar vi närmare på vad vi bör tänka på när vi startar upp vårt första karppass. Vi tittar närmare på zwimet vid sjön, hur vi ska tänka vid val av plats och resonera kring mäskningen innan, under och kanske tom efter passet.

Väl mött då – Gräntz.

One response to “Börja fiska karp – Del 3

  1. Ville bara nämna ang. recievern att det kan vara en nackdel i vissa fall . Folk tenderar ibland gå för långt ifrån sina spön så man inte hinner tillbaka i tid när man får ett ”run”, vilket i sin tur kan innebära snaggad el. förlorad fisk.
    Karpsäckar:
    Om man måste säcka karp vill jag tipsa om att fästa ett extra snöre/tunt rep i en ögla på karpsäcken och fästa en frigolitbit/gäddflöte/markörflöte i andra änden.
    Snöret/repet bör vara längre än det djupaste stället i sjön du fiskar.
    Om olyckan skulle vara framme att möss/råttor biter av linan till säcken så kan du förhoppningsvis se markören /flötet på ytan, simma ut och hämta säcken. Låter kanske långsökt, men jag känner två personer som råkat ut för det. Nu slutade det lyckligt i båda fallen, men …………..

Kommentera

