Börja fiska karp – Del 4

Ta dig till vattnet!

Har du hört ordet ”watercraft”? Kunskapen om ett vatten kan man enkelt uttrycka det och denna kunskap är enligt många det viktigaste för att kontinuerligt fånga karp! Betesval och betesplacering kommer stark två och jag kan inte annat än hålla med.

Väder och vind, årstid mm är viktiga kriterier för att du inte ska behöva blanka allt för många gånger och känna att karpfisket inte ger något tillbaka. Jag har träffat allt för många som tyckte det var svårt och tråkigt, eftersom det ”aldrig hände något”! Visst kan det ta sin tid att fånga en karp, men om man då vet mer eller mindre vad det beror på, så är det alltid lättare att motivera sig och göra förändringar. Att göra en del 4 i denna artikelserie baserad på just watercraft, skulle kunna göras till en egen bok, men jag ska inte dra det så långt. Jag kommer att hålla mig till de mest väsentliga sakerna att tänka på och sen låta diskussionerna ta fart här på forumet istället…

Vår, sommar, höst och vinter!

Jag tycker vi släpper vintern direkt, då vårt klimat i Sverige allt som oftast inte tillåter ett produktivt vinterfiske och denna serie handlar om att börja fiska karp. Den annalkande våren däremot, är intressant – mycket intressant. Dels för att man suttit länge och hunnit längta efter karpfisket, men även för att vädret snart är gynnsamt för karpfisket, karpen börjar äta betydligt mer. När isen väl släppt och de grundare partierna i sjön börjar värmas upp med hjälp av solens första strålar, det är då det gäller att vara på plats och spana efter karpen. Vi kommer här osökt in på att de grundare partierna i den sjö du väljer att fiska i på våren, är de mest intressanta. Allt insekts och djurliv som är föda till karpen börjar blomstra just här och dessutom är karpen en värmeälskande fisk som gärna står vid ytan för att lapa i sig lite solstrålar.

När du sökt upp de grunda partiet i sjön och kanske tom lokaliserat viss karpaktivitet där, så är det dags för dig att leta upp rätt plats att placera ditt bete på. Det är svårt med text, att här berätta var, då det är helt upp till hur platsen ser ut. Men lite grundregler att gå efter kan vara bottenstruktur samt enkelheten att landa krokad karp. Vad jag menar här är, att de grunda partierna i sjön har oftast mycket växtlighet och det är viktigt med en bra presentation av betet, samt att växtligheten inte ställer till med problem vid drillningen. Ett tips är att reka botten precis vid islossningen, veckor innan själva fisket ska börja! På så vis stör man minimalt, har chans att rensa upp till ett bra swim och man har stenkoll på bottenstrukturen där man vill fiska. Jag är ingen stor fan av att köra markerutrustning i de grunda partierna på våren och går därför inte in på detta! Men har du ingen möjlighet att vara tidigt på plats och ”kasta av” bottnen, så är det alltid idé att hellre veta än att chansa…

Mäskning och betesval!

En annan anledning till att man kan dela upp karpfisket efter årstider är bla förmäskningstaktiker. Att dra iväg en förmäskningskampanj på samma sätt på våren som på hösten är enligt mig helt förkastligt. På våren ska man mäska med eftertänksamhet. Karpen har inte på något sätt börjat sin stora konsumtion av mat, även om den gärna går och smakar på godbitar i bottenskiktet. Mäska därför endast väldigt sparsamt med små pellets, krossade boilies och liknande, för att skapa en intressant doft i området. Skulle karpen av någon anledning inte välja ditt krokbete vid första antågandet av mäskplatsen, bör där inte ligga så pass mycket bete att den kan bli tillfredställd och dröja länge med att komma tillbaka till ditt swim. Ditt krokbete bör även det på våren, vara av mindre karaktär. Du kan absolut fånga karp med en snowman 20/14, men jag vågar ändå påstå att ett par majs eller en tiger har en procentuell fördel att bli upplockad tidig vår. Eller en nerklippt boilie för den delen, bara du håller betet litet och välplacerat…

Sommar!

Vi utgår från att det är varmt både i luften och i vattnet och nu kan du räkna med att karpen är väldigt aktiv. Värmeälskande som den är, så rör den sig både djupt och grunt. Man kan tom efter att man lärt känna sitt vatten riktigt bra, veta vilka tider på dygnet karpen hellre håller sig på de djupare kontra grundare områdena. Eftersom jag upplevt skillnader i flera sjöar kan jag inte påstå det ena eller det andra, att tex karpen uppehåller sig djupare på natten och vice versa. Detta märker du snart när du utvecklar dig själv i just watercraft i det vatten du fiskar. Det bästa med att veta detta blir då att du placerar spöna på ”rätt” ställe om det är ett dagspass eller över natten.

När det gäller mäskning på sommaren så finns det många teorier. Jag tänker presentera min egen och låter i vanlig ordning diskussionerna ta över med andra åsikter. Jag menar på att man absolut ska sikta på att vara nästan lika försiktig som på våren. När vattnet är varmt så finns det i näringsrika sjöar ett överflöd av naturlig föda och även om du är beväpnad med marknadens bästa boilies, så kan det vara svårt att lura över karpen på just din diet. Men att aktivera karpens stora nyfikenhet med ett par majskorn eller små fluoro pop-up´s är alltid hett och leder till ett bite. Här kommer din watercraft in i bilden igen! Du vet var karpen stryker omkring i sommarvärmen för att leta föda eller stå och sola och det är i detta område du placerar ditt noga utvalda bete.

En liten anekdot kan vara när jag efter 5 dygn i Franska Li Verdiere inte haft så mycket som ett pip, så hittade min gode vän Micke Svensson 6-7 solande karpar i en grundvattenvik ca 400 meter från var vi satt. Våra fint förmäskade platser över de 5 dygnen var och blev aldrig intressanta för karpen, utan de föredrog de grundare partierna. Med endast två tigernötter på en 8 wide gape fäst i en pva med lite pellets, placerade vi försiktigt vars ett spö bland skuggorna 40 meter ut. Alla karparna försvann omedelbart när våra tackel nådde vattenytan, men de var snabbt tillbaka. Efter ca 20 minuter började den totalt slackade linan att lyfta sakta från marken. Snart knarrade spolen vackert och ett lyft i spöet bekräftade fast fisk. Ett nytt PB och ett nytt sjörekord då på 21 kg spegel hade fattat tycke för ett litet bete. Vi anpassar krok efter bete – inte bete efter storlek på fisk vi vill fånga…

I bakgrunden ligger viken med det grunda vattnet där karpen valde att stå, istället för att besöka mäskplatserna…

Det är nu på sommaren som du även har chansen till kanske ett av de absolut roligaste och mest spännande fisket efter karp – nämligen med flytbröd! Frilinefiske med vilket flytande bete som helst för den delen, men att kasta ut 5-6 bitar bröd och placera ditt egna sjunde mitt i högen och stilla sitta och se hur karparna närmar sig, kan få vilket svagt hjärta som helst att stanna. Jag hoppas och tror att någon av grabbarna som utövat detta mer än mig fattar pennan och ger tips kring detta fantastiska fiskesätt, så ni får så mycket kött på benen ni bara kan. Otroligt spännande😉

Höst!

Hösten hade en viss betydelse för karpfisket när jag blev introducerad 1992. Man fiskade nästan bara karp på hösten, för då skulle fisken äta upp sig inför vintern och var då ordentligt på hugget. Samtidigt började den naturliga födan ta slut och bildades inte i samma omfattning som under sommaren. Detta stämmer absolut och än idag kan man nog påstå att de mesta fisket bedrivs under hösten av bla nämnda anledning. Med detta i åtanke så kommer vi in på en helt annan mäskningstaktik. Karpen ska och vill som sagt äta upp sig ordentligt och vi kan nu ösa i mer föda i form av boilies, partiklar och annat karpgodis. För att mäskningen ska bli så effektiv som möjligt, så är det ingen nackdel att ta reda på beståndet av karp i sjön du mäskar. I alla fall så långt det går. Att ”tokmäska” en sjö eller damm med 10-12 karpar kan fördärva mer än det gör nytta och att ”undermäska” är i vissa fall att bara kasta pengarna i sjön. Visst – det gör vi i vilket fall som helst, men ni förstår vad jag menar😉

Att förmäska med en dags mellanrum under en vecka tex kan aldrig bli fel. På många sätt ökar du fångstchanserna dels genom att visa fisken var lättillgänglig föda finns. Dels präglar du/lär karpen smaken och doften på dina beten och gör den mindre skygg när du väl presenterar samma bete på kroken. Detta speciellt om du ska fiska ett vatten med lite mer fisketryck… Du vinner en liten fördel om det är en större sjö med flera swim. Din plats drar till sig mer fisk än andra vanliga spots och du ökar helt enkelt chansen till ett bite. Större beten som rena boilies och snowmans slukas rakt av och mer om just bete och riggar kommer senare.

För att sammanfatta denna del fyra, så måste jag skriva att inga regler utan undantag! Du fångar karp mitt i sommaren på dubbla 24 boilies och du kan ta höstkarp på ett singelmajs, inget snack om saken. Det jag försöker beskriva är egentligen att man kan alltid övermäska och få en sämre effekt, medans du aldrig kan undermäska och försämra ditt fiske. Var försiktig i början med ditt fiske under våren och börja hellre i den änden för att gå över till större beten och mer mäskningen om ditt vatten och karpen föredrar det. Det kan bara bli sämre att börja från andra hållet. Nu hoppas jag att många vill tycka till och lägga till framför allt! Det finns hur mycket som helst att täcka i området och det är en av anledningarna till att vi delar upp artikelserien.

– Gräntz

12 responses to “Börja fiska karp – Del 4

  1. Bra jobbat Micke!
    Men… Mäska för mycket? Kan man verkligen göra det?

  2. Birger: Kan man mäska för mycket om man tänker på att få fisken att växa? Absolut inte. Kan man mäska för mycket och göra det svårt för sig att fånga karp på just det passet? Absolut. Att ”övermäska” ett swim inför ett pass har hänt mer än en gång och genom att starta i denna änden, gör att det blir svårt att ”plocka upp” redan ikastade boilies! Att skapa en intressant doft och matplats med en väl balanserad mäskning ger dig större chans till bite under passet. På detta sättet kan man även öka på mängden bete om fisket skulle kräva detta. Så undermäska hellre än att övermäska i alla lägen – när det gäller att öka fångstchanserna. Vill vi mata karpen och få den att växa, då ska vi kasta i så mycket dom kan äta, men vi vill ju fånga dom också😉

    Gräntz

  3. Birger Holmqvist

    Aha – nu är vi på samma nivå=)…nu är det ju inte ens lönt att försöka bråka med dig, min egen filosofi är att mäska som en galning under långa perioder för att sedan vara lite försiktigare under själva fisket, så man kan dra några snabba!
    Men jag måste få tillägga att jag aldrig mäskar i huvudsyfte att få fisken att växa ” mata upp dom”, grundidén är givetvis att få fisken mer lättfångad både på kort och lång sikt( man vill ju liksom fånga dom). Sedan kan jag väl inte förneka att jag älskar att se fiskarna växa, bli feta och nå nya toppvikter – detta är ju en bonus man får genom hård mäskning!

  4. Jo din filosofi om att mäska mycket under den tid man tänkt innan fisket, för att dra ner det precis innan själva passet är i paritet med vad jag menar, så nu närmar vi oss en enighet😉 Eftersom mina tankar hela tiden ligger runt nybörjarfisket i artikeln, så är just övermäskandet en vanligt förekommande grej som jag vill poängtera, så därför blev min korta tes föremål för debatt och det gillar jag starkt. Helt plötsligt så har vi nu bidragit med än mer kunskap kring mäskningsförfarandet och många med oss har blivit aningens klokare – tänk vad en kommentar kan åstadkomma😉

    Gräntz

  5. Jag håller tyvärr inte med. Fiskar är kallblodiga och har högst metabolism i hög vattentemp. På sommaren äter karpar ohyggligt mycket mer för att över huvud taget klara sig näringsmässigt. Du har en poäng i att den naturliga födan också finns i högre tätheter under senvår och sommar, men näringsvärdet i naturlig föda kan aldrig mäta sig med exempelvis boilies. För att få karp att helt föredra boilies framför annan föda måste de presenteras i sådana mängder att de blir lika vanliga som den naturliga födan (och då jävlar snackar vi mäskning!)… men får man över karp på en boilie-diet så att de aktivt söker upp boilies så fort de finns i vattnet, så har man nåt långt. Visst kan du alltid landa karp på nåt enstaka majskorn eller maggots, men betet måste även vara selektivt mot annan fisk. Det är ju därför boilies erövrat karpfisket. Och karp som verkligen föredra boilies är långt mer lättfångade än karp i sjöar där man ständigt undermäskar och har större fångstchans med en mask. Så min åsikt är att man mäskar för att prägla karpen på en (mycket näringsrik) föda. Under själva fisket gäller dock regeln lite och ofta.

  6. Intressant Palm…

    Ditt påstående om metabolismen kan jag inte uttala mig om då mina kunskaper inte sträcker sig så långt, men litar naturligtvis på din kunskap i ämnet att dom kräver detta intag för att klara sig. Men jag vill nog hålla fast på min linje vad gäller att fånga karpen – vilket är huvudambitionen i artikeln – att det inte nödvändigtvis blir lättare att just fånga den genom att ”tokmäska”. Att du vänjer karpen vid boilies med högre näringsvärde än det naturliga och absolut kan få dom att gå på denna linjen tvekar jag inte på, men det känns som den ”långa vägen” att gå för en som ska börja fiska karp med huvudmål att fånga den…

    Det är intressant att resonera kring detta och jag hoppas fler kan hänga på debatten, så vi hittar fler infallsvinklar på det hela.

    – Gräntz

  7. Måste ju också få vara med och gagga lite….

    Undermäskning och övermäskning känns för mig illa båda två. För när man ”Undermäskar” eller ”Övermäskar” får man väl ingen fisk? För om man får det har man väl mäskat lagom oavsett hur mycket eller hur litet man mäskat=)

    Intressant ämne i vilket fall… Själv är jag dessutom övertygad om att det är av stor betydelse vad man mäskar med särskilt om det är lite svalare i vattnet!
    Är det så eller är det bara inbillning?

    Själv skulle jag aldrig våga ösa i kilovis med t.ex feta troutpellets eller oljiga fishmealbullar i 8-9 gradigt vatten i April dagen innan ett fiskepass däremot är jag inte ett dugg rädd för att lägga ut några kilo 16mm cellboilies och några burkar majs. Hur ser ni andra på saken? Spelar det någon roll?

  8. Birger: Att säga att en undermäskning skulle kunna vara illa håller jag inte med om! Övermäskning absolut och jag förstår andemeningen i din beskrivning ”lagom”. Att undermäska initialt (och nu utgår jag ifrån att alla förstår vad vi menar med undermäskning) kan aldrig bli fel, då detta enbart kan ge dig nödvändig info om fisket. Har du undermäskat utan aktivitet på grejorna kan du alltid mäska på för att se effekten. Tvärtom fungerar inte och du kan heller inte hhärleda till om din övermäskning var orsaken till att du inte fick något! Det behöver naturligtvis inte vara just mäskningen och dess kvantitet som gör skillnaden, andra faktorer spelar in, men det jag försöker poängtera i perspektivet att fånga en karp vid tillfället är att en övermäskning kan aldrig fås ogjord.

    Sen håller jag med om att valet av mäsk är av stor betydelse. Det du nämner med oljiga och kraftiga bete i kallare vatten kan förstöra mer än det gör nytta anser jag! Dessa beten kan inte släppa sina ämne på ett effektiv sätt och passar definitivt bättre i varmare vatten…

    /Gräntz

  9. Släpper över och under mäskningen nu, varje dag har ju sin rätta mängd- och det är ju faktiskt lättare att lägga i mer än att ta ur.

    Att feta pellets och bullar attraherar sämre i kallt vatten det är ju inget snack om saken, jag var mer inne på hur dåligt för fisket det är om karpen stoppar i sig mycket av det i riktigt kallt vatten…
    Får vi då en karp som går runt och är trög i magen och inte vill äta pga svårsmält föda något dygn, ett par dygn eller rentav veckor?
    Någon som är vetenskapligt lagd som kan styrka eller såga mina idéer?

  10. Vi kan såga dig för skoj skull ändå!!!

  11. Tack Ola, det är en ära att få ta del av din såg:) tar du med den när vi drar till kebabland?
    Där fanns en rätt intressant utläggning i den senaste ACF som dök upp i brevlådan igår om beten och kallvatten. Att bara undvika fishmeals räckernog inte är man inte väldigt kunnig i ämnet, bör man kolla med tillverkaren om betet funkar bra/är lättsmält i kallvatten innan man börjar skyffla i !

  12. Bra artikelserie!

    Har precis läst igenom alla delar då jag precis ska börja med karpfiske. Och denna artikelserie har hjälpt mig massor och gett mig massor av bra tips.

Kommentera

