Ola ”Conti” Hanssons profil

Namn: OIa Hansson, Ålder: 40 år, Bor: Åhus, Arbete: Platschef NCC, Civilstånd: Sambo, Fiskevagn: Volvo V70 D5, Fiskat karp sedan: 1988, Fiskat sedan: 1978, Största fjällkarpen: 20,7kg (16,4kg Sverige), Största spegelkarpen: 22,4 kg (20,3 kg Sverige)

Lite koll på grejorna…

Spö: Greys X-Flite Plus 12ft 3lb och Greys torsion 12ft 3,5lb och Greys Isoflex 12ft 2,75lb.
Rulle: Shimano Ultegra XT 14000, Shimano Ultegra 5500XTB och Shimano Baitrunner LC
SpodKit: Nash Pursuit 12ft och Greys Distance Spod bägge med Daiwa Emblem Spod rullar.
Marker Kit: Greys Distance marker med Shimano Aerlex 7000XTA Spod reel och Chub Snooper Marker Rod med Cormoran Baitrunner.
Larm: Delkim Plus TXi
Bivvy: Nash Double Top Professional, Hutchie 2man och Chub parasoller.
Favoritlina: Sufix XL Strong och flätlina Matrix.
Favorit rigmtr: Sufix Heavy, Super Skin Magician.
Favoritkrok: Kamasan B775, Gardner Insizor, Mugga och Gamakatsu 52L

Snabba frågor…

Hemmarullat eller Readymades: Hemmarullat
Pod eller banksticks: Pod och bankstick
Bottenbete eller Pop-up: Bottenbete och Pop-up
Öl eller vin: Öl och vin
Favoritsjö i Sverige: De idylliska Perstorpssjöarna med sin mystik.
Favoritsjö utomlands: Lac de Annecy
Medlem i Svenska karpklubben: Ja
Medlem i Svenska kyrkan: Givetvis, jag är inte snål!
Favoritpartiklar att mäska med: Hampa, platamajs, maple peas och kikärtor.
Favoritpartiklar som krokbete: Kikärta och tigernöt
Bästa karpsäsongen i Sverige:Har haft många hyfsade säsonger men slutet på nittio-talet när jag landade Miss Piggy och året efter Amber var hyfsade. Kommande säsong skall förhoppningsvis bli en som man kommer ihåg.

Andra hobbies…

Familjen, skidåkning, följa Liverpool FC, motionsträning i olika former, handboll, golf, mat, dricka och givetvis resa.

Mål inför säsong 2012?

Fånga  karp över 15kilo från tre svenska vatten.  Det betyder att jag måste fiska lite nya vatten för mig och det skall bli spännande. Jag har även som mål att en av dessa skulle vara en fjällkarp!! Högt ställda mål så vi får se om det blir tid över till fiske nu!!! Smider även planer på att åka utomlands för lite karpfiske under året och då försöka fånga en 20kilos. Kommer man bara iväg så finns det rimliga chanser till det då det idag vimlar av vatten med 20kilos plus karpar till skillnad mot för 15-20 år sedan. Härligt med den tillgängligheten.

Beten 2012?
Kommer att köra vidare på Nash som vanligt. Jag har även en del CC Moore beten, Live System som jag kommer använda till vårfisket och Odyssey XXX till sommarfisket.

Har även bestämt mig för att prova lite från Trent Baits. Fördelningen blir väl ca 60kg Nash, 30kilo CC Moore och 60kilo Trent Baits. Har även beställt 125kilo partiklar för det ska mäskas rejält under 2012.

4 responses to “Ola ”Conti” Hanssons profil

  1. hey”en fråga bara,,,köpte du freezer boilies från trent baits eller?skickar dom till swerige?//mario

  2. Ja de kommer in under mars månad!!!
    Det blir en del frakt. Luktade på dem när jag var över England förra våren och de hade en fin struktur tyckte jag!!

  3. Hej Ola
    Jag är en allround metare sedan länge men de sista två åren har intresset för karpmete blivit allt större. Jag står nu inför valet av att köpa karpspön och rullar m.m. och problemet är att det är en uppsjö av prylar. Ett av problemen är om man ska ha 40 eller 50 mm spöring. hade tänkt mig 2st 3lb spö ev. greys prodigy gt3 eller shimano tribal velocity, kan det va något? Rullar, ska det vara baitrunner eller big pit!? Jag vet att mycket av detta är personlig tycke och smak men känner att lite tips hade varit guld värt. Jag såg att du bor i Åhus, själv bor jag i Rinkaby, hade varit kul om man kunde följt med någon gång och metat karp.
    //Pär

Kommentera

