Utlandsfiske – Fredriks erfarenheter

18640g magi – Castle Lake 2009

Vill med denna lilla artikel på beskriva mina karpfiskeresor och lite av den erfarenhet jag samlat på mig under dessa resor. Det är absolut inga revolutionerande lärdomar men väldigt uppenbara efteråt när man funderar genom vad som gick bra och mindre bra. Jag hoppas någon där ute finner mina erfarenheter något att ta med sig – kanske till fisket i Sverige eller utomlands?. Jag bemästrar definitivt inte alla lärdomar idag, jag är t.ex. fortfarande extremt morgontrött och halvdan på att kasta men vad vore fisket utan personliga mål och saker att förbättra?

Våren 2007 åkte jag på min första utlandsresa där karpfiske stod på schemat. Hade köpt in mig via Fiskekompaniet och resmålet var Polen. Vill minnas att Anders ordnade första resan dit 2006 och lärdomen från deltagarna 2006 var att ha ordentligt med mäsk med sig, fiskarna var rejäla matvrak(utsvultna). Väl på plats tog det inte speciellt lång tid innan man fick igång fisket, det gällde att hitta någorlunda hård botten och sedan mäska rejält. Just bottnen i denna sjön är ett kapitel för sig då den till 90% bestod av nästan bottenlös dy men med en lång pinne gick det bra att känna sig fram. Det intressanta var jag fick bra med fisk även i slutet av veckan efter att bara kastat rakt ut i sjön på grund av trötthet efter för mycket rodd. Karpen hittade betena även i till synes bottenlös dy – man måste alltså inte enbart fiska på hårdbotten.
Det var tillåtet både med båt och baitboat vilket gjorde att mer eller mindre alla deltagare fiskade långt ut i mitten av sjön nära snagsen. Fisken huserade mer eller mindre enbart därute, förmodligen var det helt enkelt för mycket linor ute i vattnet för att den skulle våga sig närmare land. Detta tycker jag personligen är ett ganska tråkigt och slitsamt fiske, jag fiskar hellre inom kastavstånd och gärna längs kanterna.

Dubbelhugg – Polen 2007

Året efter var det dags för ytterligare en resa till Polen. Bullar och pellets inhandlades och väl på plats var det väldigt uppenbart att vi kom mitt i leken. Karparna hoppade upp i träd och vass och slet sönder stora öar av vass som flöt runt i sjön under hela veckan. Denna resa fiskade jag ett annat swim som var extremt långgrunt vilket betydde att vi använde båt för att ro ut. Vi hade bra fiske de första två dagarna men sedan tog det tvärstopp – leken hade satt igång på allvar. Vi tog varsitt spö och gick upp i en av lekvikarna där vi fiskade på dagarna för att få tiden att gå. Vi tog några fina och var med om att fånga en hona, när hon gått i håven kom en hane och simmade rakt in i håven. Väl på mattan sprutade de rom och mjölke. Känslan av att fiska på lekande fisk var lite tvådelad – å ena sidan var det ett intressant fiske att bara kunna lobba ut ett bete och sitta med spöet i handen utan larm men å andra sidan borde de ha denna tid för sig själva. Hade man varit hemma i Sverige hade jag inte fiskat efter dom så här i efterhand.

2009 var det dags att inta Castle Lake i Frankrike tillsammans med Stifors för att se om vi kunde lura upp någon fransk skönhet. Väl framme slogs vi av hur vackert det var. Träd och kullar klädde in sjön och under ytan simmade bestar på både 40 och 50 pund, det kunde inte bli bättre. I vanlig ordning vann inte jag och Stiffe lottningen så vi tog ett swim på andra sidan sjön. Väl framme och riggarna ute fick vi igång fisket mer eller mindre direkt. Vi hade ett bra fiske i ungefär två dygn och sedan dog det ut. Vinden blåste ner i swimmet där Anders och Haga-Jonas fiskade och de drog enorma mängder grov fisk. Vi bestämde oss snabbt för att flytta och vill minnas vi fick swimmet ganska mycket i mitten av sjön. Vi tog en öl med den stenhårde engelska bailiffen och fick lite tips på hur och var detta swim fiskade bra. Vi sög åt oss som svampar och hoppade ner i båten för att leta lite bra botten. När detta var lokaliserat satte vi tre Atropa-markörer med ungefär 10 meters mellanrum. Man fick använda båt för att mäska men inte för att släppa riggar. Planen var att mäska rejält runt den mittersta och lite från den mittersta ut till de två yttersta. Med våra totala sex spön kunde vi nu enkelt fiska på området med mycket mäsk, lite mäsk och helt utanför.

Stiffe planerar – Castle Lake 2009

Denna taktik fungerade extremt bra. Vi fick igång fisket snabbt och körde stenhårt resten av veckan med en vacker fjällkarp på 18.64kg i topp. Jag körde ett spö vid vänsterkanten där jag sköt ut 5-10 bullar och hade minst en fisk per dygn på detta spö. Detta var ungefär 50-60m ifrån vår mäskplats. Även med en så tydlig och underhållen mäskplats stryker alltså viss fisk nära kanten.
Denna vecka är den absolut bästa än så länge och det beror inte bara på mitt PB utan att jag och Stiffe både kände att vi gjorde saker rätt och var ”on top of the fish”.

Våren 2010 var det dags för ett nytt franskt vatten – Abbey Lake. Jag visste redan innan att detta vatten skulle vara tuffare än Castle Lake men hade inte riktigt räknat med så tufft. Ett vatten där inga båtar fick användas, bara vid fisk som gått fast. Återigen drog man en fullott och fick välja swim sent för Heron. Tog en plats med vinden i ryggen, tänkte att all fisk inte kan simma efter vinden. Det gjorde den inte heller, tror det kom upp två fiskar på ”min” sida av sjön vilket ändå utgjorde 70% av Heron. Helt otroligt och extremt knäckande men lärorikt. Efter halva veckan flyttade jag närmare swimmen som drog fisk och möttes då av osannolikt mycket weed. Man gjorde naturligtvis sitt bästa men det kändes aldrig riktigt bra. Hitta rena fläckar i massor med weed när man samtidigt är lite ovan att använda marker-spö tog minst sagt på självförtroendet. För att öka moralen tog jag och Stiffe ett dagspass i Attila och drog lite småkarp, roligt och trevligt men det var ju inte därför vi var där. Resten av veckan flöt på och jag fick åka hem till Sverige som FF från Heron 2010. Man åkte hem fisklös men med ryggsäcken full av ny erfarenhet och kunskap.

2011 var det återigen dags för Abbey Lake, denna gång i Fox. Ett mindre vatten fast med stora mängder kräftor som ställde till en del besvär under hela veckan. Valde ett swim ganska mycket i mitten av sjön med mycket vatten att fiska av. Var lite bättre förberedd detta året och hittade rena områden där betena placerades. Under veckan kom det inte upp speciellt mycket fisk och jag lyckades inte ta upp en enda tyvärr, inte ens ett rejält run. Stannade hela veckan i samma swim, var bara ett par swim som fiskade bra och de ville givetvis behålla dessa under hela veckan vilket man förstår. Fiskade enbart med boilies och kaströr på två av spöna ungefär 40-50m ut och hade ett i kanten där jag körde en solid-bag över lite weed. Två nätter innan vi skulle åka hem fick jag chansen att fiska en natt efter mal vilket jag inte var sen att hoppa på. Hade turen med mig och lyckades kroka en på 35-40kg på ett 5lb Fox Warrior spod-spö och efter 1h i gummibåt tillsammans med rorsman Anders hade vi den 170cm långa malen i båten. Denna fisk gjorde min resa och det var skönt att inte bli FF igen.

Jag kommer garanterat sticka iväg på fler utlandsresor efter karp och annan fisk. Dels är det givetvis inspirerande att ha chansen på så grov fisk men det är också socialt väldigt trevligt. Sitta vid en utländsk klassisk karpsjö i skymningen tillsammans med likasinnade med grillen igång och rödvinet öppnat, det är verkligen svårt att slå.

Mina erfarenheter:

Innan resan.

  • Packa efter typen av fiske du planerar att göra – statiskt eller mobilt. Packar du för att campa lär det ta emot betydligt mer att flytta under resans gång.
  • Prata med lokala fiskare eller ännu hellre bailiffen direkt när du är på plats. Bjud på något att dricka och försök luska ut så mycket som möjligt. Lyssna och memorera, de kan sjön och fisken på sina fem fingrar.
  • Försök ha koll på vädret en vecka innan du anländer och om det kommer ett väderskifte.
  • Lär dig använda ett marker -och spodspö.
  • Lär dig kasta med precision.
  • Studera om möjligt swimmen i förhand. Väl på plats är det mycket annat som snurrar i skallen och att veta att du fiskar på rätt ställe är alltid en bra början. Kan rekommendera carpforum.co.uk för de kända franska sjöarna och tillhörande swim.
  • Läs på reglerna innan så du hinner anpassa eventuell utrustning och respektera reglerna.
  • När du köper all din utrustning så satsa hellre ett par kronor extra på kvalitet – när man väl är utomlands och fiskar vill man ha fullt fungerande utrustning som klarar pressen. En eller flera veckors konstant karpfiske sliter garanterat på prylarna och du vill inte kladda med spön, tält, säng, rulle eller liknande som inte håller. Tänk även på att utlandsfisket ofta kan vara lite tyngre i form av distans, vikt(PVA) och weed – speciellt i sjöar där det är förbud mot både båt och baitboat. Detta kräver då grövre kraftigare spö, rulle och lina. Vill återigen tipsa om carpforum när det gäller hitta recensioner på utrustning.

Under resans gång.

  • Var uppe i gryningen för att lokalisera fisken. Var är fisken, vad gör fisken, försök leta mönster som kan gagna dig i ditt beslutstagande längre fram under din resa.
  • Flytta dit fisken är – i alla fall om det kommer upp fisk i ett visst område.
  • Kasta efter synlig fisk. Många stora fiskar har fallit offer för denna enkla metod.
  • Fiska enkelt och så som du tror på. Jag är övertygad om att själv-förtroendet spelar stor roll, finns självförtroendet lägger man mer tid på att förbättra något som man redan behärskar och är beprövat snarare än prova tekniker som man inte behärskar.
  • Anpassa grovleken på dina riggar efter rådande förhållanden och storlek på fisken.
  • Följ din strategi hela vägen.
  • Ta anteckningar under tiden du fiskar. Dina funderingar, var ser du fisk, vilka riggar kör du och varför, vilka platser fiskar du och varför, vilka platser ger fisk, på vilka beten och rig får du fisk, vilka prylar kan behövas bytas ut o.s.v. Väl hemma igen är detta en guldgruva i din jakt på att bli en bättre fiskare.
  • Ibland spelar det ingen roll vad du gör, du kommer gå fisklös därifrån.
  • Ha kul!

// Fredrik

5 responses to “Utlandsfiske – Fredriks erfarenheter

  1. Nästa resa går till?
    Att med sin fiskekompis dela arbetet med spoddning, rodd, taktik, vilken rigg som passar för tillfället och givetvis dricka och mat är och skall vara socialt och lärorikt!!
    Segt vatten eller ett actionvatten det finns alltid någon lärdom att ta med sig!!

  2. Vet inte riktig var nästa resa blir. Vet dock att man har blodad tand från Abbey och revanschlustan finns🙂 Men det finns många vatten värt att resa till.. vi får se.

  3. Mycket trevlig o bra artikel Fredrik! Många bra grejor att tänka på för att maxa sina odds!

  4. Tack Birger!
    Hade varit skoj och läsa tex. dina, Olas, Jörgens, Henriks eller Patriks erfarenheter och lärdomar efter alla era resor. Kanske något för vintermörkret?🙂

  5. Birger Holmqvist

    Något kan det nog bli i vinter, jag och Ola hade en riktigt trevlig resa i Slovenien & Kroatien. Ola kommer nog att sno ihop något därifrån med fokus på hardcore longrangefiske utan fusk…( båt & baitboat)

Kommentera

