Dagsarkiv: 19 juni, 2012

Inte Brorsan denna gången heller…!

För mer än 21 år sedan( 1991) satte jag min fot för första gången vid Härlanda Tjärn, jag visste inte ingenting  om karpfiske då men tillsammans med Anders Agardsson skulle jag göra ett försök efter dessa spännande fiskar som man knappt sett på bild ens… För att göra en lång historia kort kan jag väl säg att vi misslyckades rätt rejält med vårt uppdrag, kanske inte så konstigt om man mäskar med 30 burkar majs och 20 kilo ströbröd i en sjö som det bara kryllar av mört i. Boilies och boltrigs var bara något vi hört talas om=). Efter detta lades karpkarriären på hyllan ett antal år innan man vågade sig på det igen… Men det var i alla fall en spännnande upplevelse att 14 år ung ta sig från Halmstad till Härlanda via tåg, spårvagn, buss och taxi!
Det skulle dröja ända till 2004 igen innan jag fångade min första karp i Härlanda, jag och Ingemar Bacon Erlandsson fiskade där ett par nätter och lyckades fånga varsin fisk runt 8-9 kilo.
Under 2007 fick jag upp ögonen ordentligt för Härlanda då en fisk vid namn Brorsan fångats ett flertal gånger på vikter runt 16kg… En fisk som jag verkligen ville ha! Under 2007-2009 hade jag ett helt lysande fiske i sjön och blev nog klassad som en av de ”lokala karpfiskarna” då jag körde upp till Göteborg i stort sett varje ledig helg under hela säsongen och jag hade ett underbart fiske med riktigt många fina fiska mellan 9-13 kg men Brorsan höll sig undan mina beten…

Härlandaväder – läge för karp!

Tyvärr upphörde fisket och min entusiasm för Härlanda tvärt när min bil blev trashad  på parkeringen och jag har inte blött en krok där sedan maj 2009 men längtan tillbaka har ändå funnits, men jag har inte riktigt fått tummarna ur.

Nu i helgen var det äntligen dags igen jag och Bacon skulle fiska Björkudden, där Janne Bohlin varit snäll och mäskat åt oss. Tyvärr var platsen upptagen när vi kom fram men det är ju sånt som händer ingenting att hänga läpp för vi gick över och satte oss på andra sidan sjön. Det kändes riktigt härligt att vara tillbaka i Härlanda och givetvis så började tankarna på Brorsan snurra i mitt huvud igen, möjligheten fanns ju faktiskt att den skulle kunnat passera 18 kilo nu, om jag inte minns fel vägde den 17,2 när den senast fångades någon gång under förra året.

Cell och Fusion – godis för karparna…

Första natten förflöt lugnt för oss båda, men det kändes ändå hoppfullt. Många gånger händer där inte så mycket under natt och morgon, utan huggen kommer mitt på dagen och detta hände även denna gång…kl 11:40 skrek det härliga toner från mitt Delkim, en karp hade sugit i sig min Pineapple popup som jag fiskade över en bädd med Fusionbullar och troutpellets på 120-130 meters håll. Fighten blev rätt odramatisk – det kändes som en klassisk Härlanda karp på 9-10 kilo och den följde med snällt in till håven. Yes!Fan va härligt! Den var ju rätt stor, minst 12-13 kilo sa jag till Bacon…jag kände även igen fisken och visste att jag fångat den tidigare och tyckte att gissningen verkade rimlig. Väl på Fox-vågen såg jag snabbt att den gick över 15 kg strecket, och var tvungen att nolla om vågen för att säkerställa att jag inte klåpat mig, dubbelkollade även mot en fjädersamson 25 kilos  för att vara helt hundra( vill alltid göra det på stor fisk). Vikten fastställdes till 15,25kg och glädjen var fullkomlig. Jag hade visserligen inte lyckats klämma Brorsan denna gången heller men drömmen om en 15 kilos från Härlanda var till slut uppnådd, och dessutom med en av sjöns absolut vackraste fiskar!  Resten av helgen hände inte mycket vi tappade varsin mindre fisk som var misstänkt sutare elle småkarp och jag hade även en gäddatack som klippte tafsen. På återsende Härlanda tjärn – en dag ligger nog även Brorsan i håven!

Lyckan är total…
Puss vi ses igen…
Ge aldrig upp… så länge betena ligger i kan allt hända=)

Slacka linor/Birger Holmqvist