Svartenbrant elva år senare!

Fick i år chansen att lösa årskort i Färgsjön vid Hultsfred. Kände att det var dags att försöka höja mitt svenska personbästa från 13,2 kilo som stått sig i många år och vilken sjö är då lämpligare än Färgsjön vid Hultsfred.

Jag hade en väldig tur som ringde och satte upp mig i kö just när jag gjorde det. Bara någon dag senare anmälde sig flera metare fick jag höra och när säsongen drog igång visade det sig att jag och Krille ”Carp bum” Anderssson fått varsin plats. Superkul!

Nu när vi kommit in en bit i juni kan jag konstatera att jag hunnit fiska nio nätter i sjön och jag tycker mitt resultat har varit bra med tre landade fiskar. Under min fjärde natt i sjön fick jag en fin fjällis på 7,9 kilo och nu i veckan petade jag upp ytterligare en liten fjällis och som kronan på verket en spegelkarp som heter Svartenbrant på nytt pb 15,11 kilo. Målet för säsongen var därmed avklarat, allt som nappar i karpväg efter detta känns som superbonus.

Svartenbrant var förresten min första riktiga karpfångst jag för elva år sedan kunde stoltsera med som personbästa. Nu känns det som om cirkeln slutits på något vis när jag åter fångade fisken på nytt personligt rekord. När jag fick honom 2001 vägde han 8,75 kilo. Jag minns händelsen som om det vore igår. Anders Ström från Hultsfred, som varit med från början vid sjön tittade yrvaket upp ur sitt tält och kom bort när jag håvade fisken. När han såg fisken glida över nätmaskorna fnös han och sa: – Det är Svartenbrant, fy fan vad ful han är! Därefter vände han på klacken och kröp in i sovsäcken igen. 
Anders är förresten förmodligen den person som betytt allra mest för att Färgsjön idag är en fantastisk karpsjö.

Under förra veckan fick jag också vara med om nöjet att se en av sjöns största fiskar landas. En kompis Kent Pålsson som var med mig under två dygn som gästfiskare fick Snowwhite på 19,42 kilo. Den fisken var fantastisk att beskåda och jag hoppas jag någon gång i framtiden får nöjet att själv landa den. Kent fångade också en helt grymt vacker i fisk i form av en linjär spegelkarp på 7,86 kilo.

/Palle

2 responses to “Svartenbrant elva år senare!

  1. Grattis till underbara fiskar Palle och Kent. Längtar som fan till nästa pass i Färgsjön, känns som att sjöns första 20 plussare är extremt nära nu:)

  2. Nice! Snart ska jag få tummen ur och lägga lite tid där jag med. Grattis till fina firrar🙂

Kommentera

