Äntligen första för året!

Färsk rapport från Mange Larsson

Äntligen landades första karpen för året.
För ett par veckor sedan landade Birger första fisken i vårt
klubbvatten & jag har fortsatt fiska och mäska sedan dess i jakten på
att knipa en fisk i detta vatten.
I lördags va det så dags igen och det visade sig bli ett underhållande
pass. Lördagskvällen och natten va lugn men strax efter kl 7 på
söndagmorgon tog larmet ton och efter en ganska odramatisk fajt kunde
jag håva en spegel på 6,3. Första fisken för året är alltid speciell
och det känns skönt när man känner att den ligger i håven🙂
Dessvärre misstänkte jag ganska snabbt att det va samma spegel som
Birger fångade för ett par veckor sedan på 6,1 och så va det efter att
ha jämfört bilderna när jag kom hem. Knappt 15 min efter att jag
landat denna fisk tar nästa larm ton, men denna fisk tappar jag nästan
direkt efter att jag tagit upp spöet. Kroken släpper när fisken går in
i alla grönsaker som finns i sjön. Anders U dyker upp vid sjön för att
hjälpa mig med fotografering av karpen och i samma ögonblick som jag
tar upp karpen ur säcken drar det i väg på nästa spö. Efter lite
trixande landar vi tillsammans ute i båten årets andra karp, en
fjällis på 7,5. Mellan detta hinner jag få besök av en älg också,
tyvärr drog den som en avlöning när den fick syn på mig och jag hann
inte ens få en bild av den… Samtliga fiskar föll för min favorit
rig vid popup fiske toppad med en Mainline Hi Viz Pineapple. Riggen
återkommer jag till vid senare tillfälle.

Kommentera

