Grymma fiskar från Oscar!

Hade bestämt mig för att verkligen ge abborrfisket en chans i år. Redan på Rögle dammars premiär var jag på plats och sen fiskade jag intensivt ett par veckor fram till att leken samt folkfesten började. Körde bottenmete med både mask och fisk i damm 4 och 5. Jag hade räknat med att fisket skulle vara extremt segt och så blev det också. Det gick många timmar mellan varje hugg och när det väl högg var det oftast en så kallas propeller (gäddsnipa som snurrar in). Belöningen för allt slit kom dock efter några dagars fiskande.

Vid 4-5 tiden får jag ett bestämt hugg och jag krokar direkt. Fisken går tungt hela vägen och avslutar med att dyka ner och trycka huvudet i bottnen. Först när jag tittar ner i håven inser jag hur stor abborren är. Måttbandet visar 53 cm och jag inser att den väger över 2,5. När vågen sedan visar 2620 känns det smått overkligt. Ett pb jag troligtvis aldrig kommer slå.


Efter abborren kände jag mig sjukt nöjd men jag bestämde mig för att försöka fånga en till stor. Jag nötte vidare och en vecka senare var de dags igen. En regning dag får jag ett rejält slackhugg. Jag känner direkt att det är en stor fisk. Under fighter går den ner i växtligheten och vid ett par tillfällen är den halvt fast men jag lyckas dra den fri. Väl i håven konstaterar jag att min andra 2+ är landad. Måttbandet visar 51 cm och vågen 2500 prick. Lite senare samma dag landar jag ännu en fin abborre.

Nu kan man blanka ett tag utan att det svider allt för mycket..

9 responses to “Grymma fiskar från Oscar!

  1. helvete vilka fiskar:) ett super stort grattis Oskar:)!!!

  2. Tyst, tyst och tyst sedan lirkar du upp dessa fiskar!! Helt otroligt bra gjort! Du är en seg banan! Nu avundas far din dig också!!! Stort grattis!

    • per torstensson

      Ja något avis är jag. Har själv lyckats hyfsat i Rögle. Fick en drömfisk på 2480 g!!! Började fiska stor abborre i Lagan 1979 så det var på tiden!

      Per t

  3. Sjuka abborrar! Stort grattis till dessa specimenborrar!

  4. Liket lever!!!!
    Roligt att höra att personer som man hade som förebild på 80-talet fortfarande specimen fiskar.
    Hoppas själv man är aktiv lika länge!!!

  5. Stort grattis till fantastiska borrar! Visste inte att det fanns fetborrar i Rögle!
    Ola: jag har ju dig och Per som gamla förebilder trodde ni var jämnåriga?

  6. per torstensson

    Så våldsamt gammal är jag inte!! Ola är ju nästan född på samma årtionde som jag. Har man 2 fiskegalningar till barn så måste man ju bara specimenfiska.

  7. Grattis till dom grymma abborrarna !Kollade igenom mina gamla fiskedagböcker.Jag fick en abborre på 1440 gr den 27/3- 1992 i damm nr 5 på en jigg.Inte så stor jämfört med dina, men jag kommer ihåg än idag att abborrarna var djävligt granna i täckningen ifrån Rögle.Sjukt att det är 20 år sen man var där sist.

Kommentera

