Karpfiske i Tyskland!

Idag är vi fler svenska karpmetare än någonsin som väljer att åka utomlands för att fiska karp. Dock känns det som att den stora massan endast siktar in sig på några få välkända vatten vatten, men det finns ju faktiskt rätt mycket mer att välja på om man vill snoka runt lite själv. Här på Karpverket tänker jag skriva om lite utlandsresor både från kända och okända vatten – vissa stories har varit publicerade redan, andra inte. Jag börjar i alla fall med en berättelse om när jag, Rikard Bengtsson och Henrik Berntsson åkte en vecka till Tyskland för att fiska karp i en gravelpit ute på den tyska landsbyggden. Just denna sjö är kanske lite svår att komma till då jag lovat att inte nämna den vid namn, men Tyskland döljer tusentals vatten som är värda att prova och genom lite lirkande på Facebook och kanske genom att maila lite tyska butiker är det nog inga problem för oss svenskar att få komma till och fiska! Ut och leta, det ryktas om riktigt många storfiskvatten i Nordöstra Tyskland -antagligen simmar även Mary och Joe i någon pöl där.

Första gången jag såg några bilder från denna tyska ”gravelpit” visste jag direkt att hit måste jag åka någon gång… Jag tror det var våren 2007 som Rikard Bengtsson och Henrik Berntsson hade lagt ett veckolångt pass i  sjön och detta hade genererat i ett flertal fina fiskar upp till strax över 18 kilo. Inga ” supermonster” men gamla genuint coola tyska krigare, från ett vatten där fisket efter karp är näst intill obefintligt och dessutom i en mycket tilltalande miljö på ett rimligt avstånd hemifrån!

Det skulle dock dröja fram till slutet av april 2010 innan det var dags för mig att åka dit. Givetvis var både Rikard och Berntsson med vi sov alla tre i Rikards lägenhet i Strömsnäsbruk för att kunna rulla iväg tidigt på morgonen dagen efter.

Karpigt eller vad?

Resan ner gick snabbt och smidigt först över Öresundsbron och sedan Rödby-Puttgarden, att åka ner 60-70 mil till Tyskland är ju som en promenad runt kvarteret jämfört med att bila till t.ex Spanien. Berntssons bil blev visserligen blixtrad i ett par fartkameror i små tyska byar men så vitt jag vet har det inte kommit några böter än. Väl framme skulle det trixas en del i den lokala fiskebutiken, och med lite hjälp av gamla vänner till Rikard så hade vi både tillstånd att nattfiska och lyckats kringgå tyskarnas krångliga regler om ”sportfiskelicens”, som egentligen verkar behövas nästan överallt, om jag förstått det rätt är det någon kurs som skall gås och något prov som ska göras och detta givetvis på tyska!

När allt var klart var det bara att åka ner till sjön och välja ut några goa swim, Berntsson och Rikard valde en plats där man fiskar på varsin sida om en lång udde, denna plats hade gett Mattias Berglund ett par fina fiskar mellan 15-17 kilo när han varit med dom och fiskat där året innan. Själv hade jag en grym beslutsångest efter att ha snackat med Charlie, en lokal kille som hade koll på sjön, skulle jag välja en plats där han tyckte var bra och där han lirkat upp någon 19 kilos ett par dagar tidigare eller skulle jag följa min egen instinkt och följa vinden? Det blev vinden.

Weed!

Platsen jag valt var snett mitt emot R&B så jag hade koll på vad dom fifflade med, Berntsson vevade på med markörspöet lika flitigt som jag för att hitta några fina fläckar att fiska, Rikard verkade ganska lugn, jag misstänker att han fick ut spöna ganska snabbt och sedan hittade en mugg med rödtjut och någon god ost! Själv lodade jag nästan in i mörkret innan jag till slut funnit rätt en  hyfsat ren fläck på 1,5 meters djup bara 10 meter från land och en på ett par meters djup in i en vik till höger. Båda spöna var riggade med ca 30cm långa quicksilvertafsar med 6:ans incizor , 2-3 cm höga fusion popups, alltsammans väl inbakat i en rejäl stick med responsepellets och krossade boilies för att skydda riggen mot weed och skapa lite godis runt betet. Upp till detta mäskade jag ut 30-40 hela och krossade Fusion runt varje spö. Nu kändes det hett!

Natten förflöt lugnt och när jag vaknade hade vinden tvärvänt till mitt stora förtret…Ringde över och kollade med R&B och de hade också haft lugnt. Nu gick hjärnan på högvarv, sitta kvar eller följa vinden igen till den plats Charlie rekommenderat, efter en snabb koll på vädret de kommande dagarna så var beslutet taget-vinden skulle fortsätta att blåsa ner i andra änden och det var där jag skulle sitta! Flytten gick i rekordfart och redan vid lunch hade jag spöna ute med ett par goa sticks för att se om det var någon hemma hos mig. Denna platsen var det ännu mer weed på, men här var fritt från land och 10 meter ut så jag valde att köra riktigt närdistansfiske här -med både slackline och backleads på för att inte skrämma eventuella kantstrykare.

Underbar första karp för året – 17,1 kg på Valborgsmässoaftonens eftermiddag.

Första fisken

Efter den hektiska flytten och ett par goa tyska öl slumrade jag till inne bivvyt och vaknade inte förrän vid tretiden av att mitt högerspö stod böjt i 90graders vinkel och mitt Delkim tjöt hysteriskt! Fisk! Yes! Fisken gav en härlig batalj i och jag var tvungen att hålla bra press på den så den inte skulle borra ner sig i weeden och inte heller rusa in i dunkarna en bit bort som avskärmade en ”fredningszon”. Allt gick bra och efter några minuter kunde jag håva en av de fetaste karpar jag sett! Nu var jag grymt nöjd, flytten hade lyckats och jag stod med årets första karp i håven – en tysk 15kg plus. Jag ringde bort till R&B och berättade upphetsat om fångsten och Rikard  kom bort och fotade, och vi kunde även fastställa vikten till 17,1kg. Tyvärr var denna fisk klippt i fenorna och även några andra av de vi fick, tydligen av någon idiot som fiskade i sjön för ett tiotal år sedan men numera är portad där på livstid.

I vilket fall en härlig start på veckan, jag vevade upp spöna, mäskade ut ett par kg boilies där jag just fångat fisken och åkte med bort till deras läger och lagade middag!

Backleads är bra ibland!

Frustration

När jag kom tillbaka till min plats fick jag en smärre chock då en rysk-tysk karpmetare med sin fru hade satt sig 10 meter till vänster om min plats och höll för fullt på att mäska upp” min” spot – då jag absolut inte var sugen på något bråk och han uppenbarligen inte såg något problem i det han gjorde så höll jag god min men det kändes för jävligt även om jag egentligen fick skylla mig själv som inte blockerade den platsen själv och dessutom var i andra änden av sjön när han kom. Om jag varit på plats och visat hur jag fiskade från början hade det ju varit lättare att avstyra! Jag satt ju givetvis och hoppades på att de skulle försvinna efter en natt men jag fick dras med dem i två. Lyckligtvis var inte fisketekniken den bästa, de köttade riggarna rätt in i den tjockaste weeden och spände upp linorna som bågsträngar så fisken som kom från vänsterkanten även kunde simma över till mig utan att bli fångade av honom! Under dessa två dygn fick jag en 12 kilos och även min oönskade granne en på runt 10-12kg och borta hos Rikard och Berntsson började det röra på sig lite också. Rikard tappade ett par och fick en 12 kilos och Berntsson en på 13,5kg.

 

 

 

 

En festmåltid i fält lagas upp hos R&B

 

 

 

 

 

Glädje

Tidigt på morgonen efter 2 långa dygn åkte rysstysken hem och jag flyttade mitt bivvy omgående så att det stod mer strategiskt så att ingen kunde klämma sig emellan mig och fredningsområdet. Jag mäskade ut ett par kg kilo Fusion-boilies igen, lodade lite och stack därefter bort till  R&B, jag och Berntsson passade på att åka och storhandla inne i byn och fylla upp förrådet med lite goda ostar, korvar, öl och rödvin, allt som behövs för ett lyckat karpfiske. Därefter stannade jag borta hos dom nästan hela dagen, platsen kunde gott få vila efter allt stök från rysstysken och min omgruppering. Väl tillbaka på platsen strax innan skymningen kändes det glödhett, den svaga varma vinden rakt mot stranden verkligen luktade karp – stor karp! Ut med heta sticks och 30- 40 bullar runt varje spö och sedan ultraslacka backleadade linor, men med stenhård broms så att inte fiskarna skulle kunna nå långt in i weed och bojar. Nu var det hett!

Natten var stendöd men på morgonen vid 6:45 drog det iväg och efter en odramatisk fajt med hård press kunde jag landa ännu en spegel på 13,9 kg! I med fisken i säcken efter vägning och omkast på båda spöna med nya sticks och ut med ett lass nya bullar. Vid den här tidpunkten hade jag inte anammat chod-riggen ordentligt, hade jag fiskat där idag hade den suttit på båda spöna alla dagar i veckan. Ett par timmar efter omkast drar det iväg och jag känner genast en massiv tyngd, det är dock svårt att avgöra om det är en stor fisk eller om det är en mindre som simmar runt i en hög med weed men efter en brutal rusning i riktning mot bojarna inser jag att det är en stabil fisk. Jag lägger stenhård sidpress på fisken och lyckas vända den och efter ett par minuter ligger där en praktgris i håven… Min första tanke är att så stora fiskar finns det inte i den här sjön. Glädjetjut och ett snabbt samtal bort till Berntsson och strax efter är han på plats med kameran i högsta hugg och efter en noggrann vägning på foxvågen samt lite tjafs om vad 50 engelska pund är så kan vi konstatera att jag både har knäckt 50 pundsvallen och fångat en tysk karp på 22,8kg! Efter fotosessionen åker spöna upp och några kilo boilies till åker i… dags att vila mäskplatsen igen jag följer med Berntsson bort och terrar Rikard lite med grismasken! Även ett par gamla vänner till Rikard dyker upp lite senare och bjuder mig på champagne och gör klart för mig att en 20 plus från sjön firas med champagne, hade den vägt 25 hade dom köpt fyrverkerier också! Det visar sig att även Rikard lyckats dra en fisk till runt 12 kg och har tappat ytterligare en som föredrog att sätta sig i spenaten istället för att gå i hans håv. Vi snackar karpfiske på en härlig blandning av tyska, engelska och svenska, ärligt talat sker det nog ganska många missförstånd, men vad gör det vi har ju väldigt trevligt.  Jag konstaterar att jag är väldigt nöjd med mitt fiske, då jag antagligen lyckats fånga sjöns största fisk även om vi inte lyckas bekräfta det riktigt, och föreslår därför för Berntsson som haft det segast av oss kan ta över min plats imorgon bitti för jag kan lika gärna flytta över till Rikard och dricka rödtjut och äta ost sista dagarna!

Gammal och sliten – men 22,8kg tysk kärlek.

Berntsson med 13,5kg praktexemplar.

Mer action

Berntsson nappar på mitt förslag om att ta över dagen efter och på kvällen kastar jag ut mina spön och skjuter ut 20-30 bullar över i förhoppning om att knipa en fisk till sista natten innan flytt! Allt känns precis lika hett som tidigare och 23:30 bränner det iväg igen och en stund senare ligger ännu en drömfisk i håven! Denna väger jag till 19,31 kg därefter får den gå i säcken för att invänta morgonen. Och inte nog med detta under natten rasslar det till i grejerna och ännu en fin spegel på 13,6 får syna håvnätet! Vilket jävla fiske – och vilka fina fiskar! Rikard kommer bort efter frukost och hjälper mig med fotograferingen medans Berntsson packar ihop och bereder sig för flytt. Förhoppningsvis kan han också plocka några fina här de sista dagarna, ärligt talat känns det inte speciellt jobbigt att lämna en fångstgivande plats det ska bli skönt att få sitta de 2 sista nätterna ihop med Rikard och få snacka lite skit och kanske lyckas klämma någon fisk däruppe också.

Spegel på 19,31 kg – kan man vara annat än nöjd?

Del 2 av nattens skörd -13,6kg

Kalla vindar

Vi hade 2 nätter kvar att fiska, jag på Berntssons gamla plats, han på min och Rikard satt kvar där han haft en del action, till och från. Egentligen borde jag satsa på en helt ny plats efter flytten, men då jag fått betydligt större fiskar än jag vågat drömma om struntade jag helt i vilket. Detta skulle också visa sig vara helt rätt då det drog in ett riktigt oväder under dagen med kalla vindar och regn och detta höll i sig de två sista dygnen, sjön tvärdog och tyvärr var det inte någon av oss som hade ett liv mer överhuvudtaget och när vi packade ihop för hemfärd var termometern nere på endast några få grader… men vad gjorde det? Jag log hela vägen hem!

Ingen undkommer grismasken, inte ens Rikard Bengtsson – det går till och med rykten om att han är på jakt efter en egen?

Kommentera

