Ballasjön 27-28 Mars – Berntsson story

Under helgen som var följdes spänt väderleksrapporterna om det fina vädret skulle hålla i sig, på tisdagen lovades 15-18 grader och detta tillsammans med rätt vindar fick inte missas då jag planerat ett fiske i Ballasjön. På måndagen åkte jag upp och körde en lätt mäskning med en spodmix bestående av mestadels mainline response pellets, bloodvormpellets, hackade cell boilies,  mainline nut mix och en skvätt pineapple syrup, detta plus lite vatten rördes ihop till en lite lagom geggig konsistens.

Sju till åtta spoddar skickades ut på varje plats där jag tänkt placera mina tackel som också toppades med en 15-20 st 20 mm Cell boilies varje plats. På tisdagen innan jag skulle iväg stod jag ute på altanen och spolade på ny lina på rullarna i bara t-shirt i ett fantastiskt väder. Vid tre på eftermiddagen var jag på plats vid Ballasjön , med 17-18 grader i luften och med vinden rätt på in i viken där jag tänkt fiska kunde jag inte önska mig bättre förhållanden. Grejorna riggades och vid 18 tiden var spöna i och tältet på plats, under tiden hade jag haft i en termometer som nu visade 9,5 – 10 grader på en halvmeters djup.

Efter en burk ravioli satt jag bakom spöna och sög på en bira och njöt i det fantastiska vädret med höga förväntningar. När solen började sänka sig bakom trädtopparna kände man att det skulle bli en kall natt, jag satt uppe till nio halv tio och hoppades på ett tidigt hugg men ingenting hände och jag kände att det var dags att krypa ner i sovsäcken. Vid elva tiden var jag uppe snabb som blixten efter att mitt högerspö gett ifrån sig ett par pip men var lika snabbt tillbaka i sovsäcken efter en smärre köldchock då det troligen bara var småfisk eller en linpåsimning. Vid halv två sov jag tungt när ett ace larm påkallade min uppmärksamhet om att det var hugg på mitten spöet. Jag stapplade ut som en zombie i den kolsvarta marsnatten och lyckades greppa spöet, en skön tyngd kändes i andra änden och med lite sidopress åt höger fick jag fisken att simma åt vänster ut på öppet vatten. Fisken stretade emot och gjorde en liten vända ut på öppet vatten utan några större rusningar, med bestämd och lagom press hade jag snart fisken framför mig så jag kunde se den i skenet av pannlampan, det såg ut att vara en riktigt fin fisk och den gjorde ett par knyckar med huvudet på ytan innan den omslöts av håvnätet. Uppe på mattan kunde jag se att det var en riktigt vacker karp som såg ut att väga mellan 12-13kg. Vikten fastställdes till fina 13.1kg och det var ett nytt p.b för mig i Ballasjön med råge. En timme senare låg jag i sov säcken iskall om fötterna och försökte få upp värmen. Vid halv fyra var jag uppe igen när jag hade några pip på mitt höger spö men det var bara en sutare som fattat tycke för en hi-viz pineapple pop-up och som snabbt kunde vevas in för att  återfå friheten.

Efter ett par timmar i sovsäcken satt jag med en ångande hett kopp te i morgon kylan bakom spöna och spanade efter någon aktivitet och hoppades på hugg, det enda som hände var att några änder dök på ett av spöna och plockade lite cell boilies till frukost. Jag checkade av vatten temperaturen och den var nu 7.5-8 grader och hade sjunkit ett par grader under natten, jag fiskade fram till klockan elva innan jag gav upp och packade ihop.

6 responses to “Ballasjön 27-28 Mars – Berntsson story

  1. ett stort grattis hendrik! kanon start:)

  2. Bra jobbat Berntsson-inga mygg heller!!!
    Nu är det N vind ett tag och allt stagnerar!!

  3. Lite väl kallt nu tycker jag, annars slipper jag gärna myggen:)

  4. Grattis Henrik!
    Håller med Stifors… kanon start på säsongen!

  5. Tackar! det gav mersmak…..

  6. Richard Holmgren

    Maffig fisk.
    Tror jag fångat den ska kolla bilder och se vad den vägde grattis till en fin

Kommentera

