Henrik med första karpen för säsongen!

Under Torsdag var det tänkt att starta karp säsongen med ett natt pass, nu fick jag annat att göra under fredagen så det fick bli ett kvällspass istället. När jag kom fram till sjön gick jag på spaning efter karpar som jag förmodade skulle stå inne på grunt vatten i den första värmen, sjön hade bara varit isfri i två dagar. jag följde vinden och efter en liten stund hittade jag fyra karpar inne på grunt vatten endast knädjupt bland lite enstaka vass-strån. När jag väl tacklat upp mina spön var karparna inte kvar, men jag misstänkte att dom inte skulle vara så långt borta utan bara flyttat sig en liten bit. Inne på det grunda vattnet lobbades lite försiktigt ut en mainline pineappel dumbell pop-up med en liten pva-bag med ett underhands kast. Nästa spö valde jag att fiska lite längre ut vid vasskanten där det var lite djupare med pineappel pop-up på en chod-rig.
Över chod-riggen sköt jag ut två golfbolls stora bollar med mainlines Pineappel groundbait mix för att bilda lite doft stråk. När solen började sänka sig ner bakom trädtopparna började jag tappa hoppet då jag inte sett någon fisk eller aktivitet. En liten stund senare när vinden börjat lägga sig fick jag syn på en karprygg i ytan cirka 20m bort och kanske 10m från mitt tackle.Jag gick bort för att spana lite närmare på fisken och funderade på om jag skulle försöka smyga ut ett spö där, just då hör jag några pip från min reciver i fickan va fan… jag har ju hugg och springer bort. Det är mitt spö med chod-riggen som har gett utdelning och jag kan håva en liten köldstel karp på 5.4kg utan några större problem, ingen större fisk men så välkommen så här på premiär passet och dessutom i mars månad.
Ha det gött!
Mvh Henrik.

2 responses to “Henrik med första karpen för säsongen!

  1. Grattis till en mycket vacker karp!

  2. Vilken linje! Då var det igång nu, kör hårt Berntsson.

Kommentera

