Frysta beten – Freezer Baits!

Många frågar sig om de kan frysa om sina boilies som ej blivit använda under passet.

Det kan man givetvis men man skall vara observant på hur bullarnas kondition är. Har de varit ute på lång pass två-tre dagar och däröver så väljer jag att mäska med de när jag slutar fiska.

Ser boiliesna torra och fina ut efter ett nattpass så kan jag tänka mig att frysa om dem och använda de vid nästa mäsk tillfälle. Men som regel mäskar jag upp de vid fiskpassets slut.

När det gäller mäskning med frysta bete så är det en del som rekommenderar att ta upp boilies dagen innan ur frysen så de har tinat och att de aktiva ingredienserna verkar direkt de kommer i vattnet. I mitt tycke är detta lite overkill ur tinings syfte då en boilie när den väl kommer i vattnet töar på några minuter, dvs om man kör med normala boilies. Det är också avgörande vilken mäskmetod man använder sig av, båtmäskning eller närdistans mäskning kräver inte helt tinade bullar. Givetvis plockar jag upp boilies en tid innan så att de har töat så pass mycket så att de går använda lätt, det skall inte vara en stor fryst klump som man försöker bryta sönder för att få fatt i dem en och en. Ett bra sätt är tina boilies i en boiliesäck eller på handduk så att de inte blir kladdiga när de töas. Skall det mäskas med Cobra/kaströr så måste boilien vara töad om du ska mäska på längre avstånd. Det funkar med frysta beten i cobran men då bara på närmre distanser och då är rejäl slangbella att föredra i många fall.

Dock provade jag Nash nya lilla quickCobra under förra året och med den kunde man bygga upp rytmen och mäska riktigt snabbt på kortdistans. Jag har bara provat den lilla modellen så jag vet inte hur det funkar med de längre modellerna.

Kommentera

