Vad tycker Du?

Jag har precis bläddrat igenom lite av nätupplagan av Crafty Carper och snubblar över ett klipp från Rainbow och en fångst av en otroligt magnifik fjällis på hela 82lb. Detta är en otroligt stor karp som bringar ett värde (vare sig du mäter rent ”materiellt” eller ”spirutiellt”) som inte kan mätas i mångas huvud!

Att ta upp en sådan karp på land har de senaste åren fått mig att tänka till lite mer än vanligt. Jag har haft förmånen att se både 20 och 30 kg-fiskar landas och hanteras varsamt av duktiga karpfiskare och då även upptäckt en del i hanteringen som vi inte riktigt rår på. Var, när och hur en karp vill sprattla till är långt ifrån förutbestämt. Jag har snubblat till och sluntit med karpar runt 10-strecket och jag kan konstatera att vid just ett tillfälle hade jag en otrolig tur som inte skadade karpen. Jag kan dock även konstatera att hade denna 10-kilos varit en koloss på 82lb, så hade den mest troligt inte levt idag…

På mina sista två resor till Abbey (senaste 2011) så pratade jag med Sebastien (ägaren av komplexet) samt dåvarande bailifen om att införa ett förbud om att överhuvudtaget ta upp de största individerna ur vattnet oavsett. Dels då för skaderisken, men även för andra aspekter jag tänkte lämna därhän till en senare debatt! De samtyckte och skulle införa detta (inte en aning om de gjort det dock)

Men frågan är – vad tycker Du?

Och vilka slutsatser drar Du själv i mitt påstående ovan?

/Gräntz

5 responses to “Vad tycker Du?

  1. Tycker som gräntz att dessa fiskarna ska behandlas i vattnet, o abbey har från och med iår regel att karp över 50lb får inte handskat med uppe på land!

    Med vänlig hälsning, calle

  2. Detta är helrätt – hade jag ägt ett vatten hade jag infört regeln direkt!

  3. Jag tycker att detta borde vara självklart! Men varför ska det bara gälla de stora individerna? En flytande karpmatta så är man hemma.

    • Jim: Ligger mycket vettigt i det du säger. En karp, är en karp och alltid en karp – oavsett vikt… Dock är jag personligen (med handen på hjärtat, tyvärr) inte intresserad att bada för en 6-7 kg fisk i kallt vatten om jag tex inte skulle ha vadarna med mig! Tragiskt kanske, men sant…

      Dessutom känner jag mig säkrare med en sexa på land och även med min klena kropp kan jag med enkelhet hålla den betydligt säkrare över mattan på land – något jag antagligen inte klarat lika enkelt med en 30 +. Svårt att sätta en skarp gräns på vikten och som du säger – oavsett vikt är karpen värdig en säker hantering.

      /Gräntz

  4. Du ska alltid ha vadarna med dig, rätt som det är så sitter du där med drömfisken😉

    Nej visst jag håller med dig, en mindre fisk är lättare att hantera på land – men om jag får säga mitt, så är det nästan lättare att tappa en mindre fisk som jazzar loss än en större fisk som är lättare att ”klämma” fast. Men de stora individerna skall definitivt hanteras över vattnet. Sen får man göra en egen bedömning utöver hur säker man känner sig med de mindre individerna. En bra och stor matta med fyllning och vatten till hands är a och o. Som du säger – en karp är alltid värd en säker behandling.

Kommentera

