Vad gör man på vintern?

Vintern är ett helvete för oss karpnördar… Jag förmodar att det är fler än jag som går hela vintern och längtar och längtar efter öppet vatten och lite värme? Vad ska man göra i väntan då? Det bästa är ju givetvis om man har tid och råd att klämma in en fiskeresa mitt under den mörkaste vintern, förra året hade jag själv förmånen att tillbringa 14 dagar i Rainbow lake i Januari men man kan ju knappast åka varje vinter.

Vintern som gått hade jag tänkt att engagera mig ordentligt i gäddfisket, vilket ju faktiskt också kan vara riktigt trevligt. Riktigt så blev det inte – det blev endast några få pass från isen och ett par pass i öppet vatten, men en fisk som jag är riktigt nöjd med blev det i alla fall…

Gädda 10500g på traditonellt flötmete med levande mört.

Snart är vintern över och man slipper springa hemma i cirklar och vänta på att karparna ska komma igång, vips så är man mitt uppe i det, och då är det bara att fiska på så mycket man får, hinner och orkar!

Nästa vinter – då jävlar ska jag satsa på gäddfisket ordentligt igen – eller några veckors karpfiske i Spanien! Eller både och – vi får se!

Kommentera

