Äntligen en stor gädda på deadbait!

Efter att ha läst Stisses artikel här på Karpverket blev jag inspererad att testa deadbait mete. Jag hatar att fixa betesfisk och att hålla liv i dom, så ett alternativ till mina Buster jerk som mitt gäddfiske dom senaste åren bedrivits till 95% med kändes som nått för mig. Men efter fem fiskedagar med döda sillar och makrillar, utan ett hugg, men däremot drygt tio gäddor upp till 10,2kilo på lite jerkfiske vid sidan om bottenmetena, så började jag bli uppgiven. Men igår efter att jag hade en fin gädda som simmade efter jerkbetet men inte attakerade, så la jag ut en död sill där jag såg gäddan. Efter en halvtimme fick jag ett försiktigt napp och krokade, tungt motstånd och fisken gick direkt upp i ytan och ruskade ut betet. Fan, en 8-10 kilos missad!
Idag var det ett nytt ställe. Ut med första sillen och en kopp kaffe innan håven skulle väl inte vara någora problem… Jag hällde upp kaffet tog en slurk och så drog det iväg ordentligt (bete hade legat ute max två minuter!). Tungt mostånd mötte mothugget, och därefter sidorusning rakt ut i strömmen. Efter en lång och stenhård fajt kom en riktigt stor gädda in på grundvattnet. Gälgreppet gick bra på första försöket och upp kom en lång men smal gädda. Tumstocken visade 121 cm, men vågen endast 10,4 kilo. Inte för att jag var det minsta besviken, men fajten och hur  den såg ut i vattnet hade fått mig att gissa på flera kilo mer. Men med två tiokilosar inom en vecka som är mina två största gäddor i sött vatten är jag mer än nöjd! Speciellt med den ena på en för mig nästa oprovad metod.

Samma som nedan – en fin gädda på 10,4 kg…

Ännu en fin på 10,2 kg som föll för deadbait…

5 responses to “Äntligen en stor gädda på deadbait!

  1. Grattis Micke till en fin gädda!
    Kul att min artikel inspirerat till mete med sill/makrill.
    Tror dess utom mycket på ditt sätt att kanske lägga ut ett
    mete ,men dessutom kanske jerka intill. Som Gräntz
    skrev i ett inlägg har detta sätt givit många gäddor.
    Antingen på det ena eller andra betet.
    Har du möjlighet ring mig imorgon på
    073219852 / Stisse

  2. Mikael Sandström

    Nummret ej i bruk, du har kanske missat en siffra?

  3. 0703-219852 ska det vara…

    /Gräntz

  4. Du verkar ha mycket gäddtid nu Sandström!! Hoppas du klämmer någon feting innan leken! Är du över i Blekinge och härjar med?

  5. Mikael Sandström

    Nej, jag missar Blekinge helt före leken i år. Åker till Rainbow två veckor på fredag, så jag är inte hemma förens 1/4, men jag klagar inte.

Kommentera

