Peter Mokricki´s redogörelse angående Skantzsjön!

Nedan följer Peter Mokricki´s brev som kom Karpverket tillhanda under fredagskvällen. Inget innehåll i texten är redigerat och Karpverket tar ingen ställning till innehållet i någon form. Vare sig det gäller påståenden, summor eller annat. Brevet presenteras på en sida som inte tidigare haft ämnet uppe i forum.
_________________________________________________

Det jag skriver beror på det ”näthat” som funnits mot Atletfiskarna, mot mig och mot oskyldiga efter att det gjorts inlägg på öppna forum. Jag skriver inte till de som deltagit i häxjakten. Jag räknar inte med att få deras stöd. Jag skriver till medlemmar i Atletfiskarna, alla som kännt sig oroliga och alla som undrat vad som hänt.

Atletfiskarna är en fiskeförening i Hallstahammar. Många sportfiskare i kommunen har varit medlemmar i föreningen under en längre tid. Antalet medlemmar är cirka 200 st. Föreningen jobbar mycket med tävlingsfiske, pimpel, mete och ädelfiske i ”Gropen” i Kolbäck.

Karpfiske är en liten del av föreningen. I somras (2011) fick jag förtroendet att bli ansvarig för föreningens karpfiske.

Jag var taggad och ville göra mycket på kort tid. Hade också förhoppningar om att börja med karpfiske i liten skala i ”Gropen” (där vi också planterat ut karp)

Tog fram en verksamhetsplan som jag trodde kunde få stöd hos styrelsen i Atletfiskarna. Gjorde en budget för karpfisket på 40 000 kronor för 2012. Det skulle bland annat byggas 4 st nya platser av engelsk modell. Kunde arbetet göras av medlemmarna så skulle 4 st platser kunna byggas för ca 20 000-25 000 kronor.

För att denna budget skulle hålla behövde fiskekorts priserna höjas kraftigt.

Fram till 2011 hade fiskekorten kostat 100 kronor per år.

Hur skulle fiskekorten till Skantzsjön se ut under 2012? Vi behövde intäkter från fiskekortsförsäljning och mycket ideellt arbete. Vi bollade många olika idéer. En tanke var att de som kunde tänka sig att ställa upp och jobba med de nya platserna skulle då kunna få köpa ett årskort för 500 kronor.  De som kom utifrån Hallsta som inte jobbat kunde då komma till helt nya färdiga platser (ett dukat bord) och skulle då betala mer då de inte jobbat.

Det fanns inget beslut på att göra så men det var den ”skillnad” som var orsak till första gnälliga skriverierna.

Häxjakten fortsatte och nu gällde det prisnivån på fiskekortet.

I denna häxjakt har oskyldiga personer blivit drabbade. Det har skrivits att karparna skulle stjälas från Skantzsjön, förgifta sjön, att slussportarna skulle öppnas så att karparna kan försvinna ut i Kolbäcksån.

Blev kontaktad via mail av Svenska KarpKlubben där det bland annat stod att det fanns ett avtal mellan SKK och Atletfiskarna då de givit bidragit för utsättning av karp.

Av det totala antalet utplanterade karpar i Skantzsjön har SKK varit med och bidragit med ca 6-7%. De största fiskarna är från privata utsättningar med start år 1994 och från Atletfiskarna.

Vad vi känner till har ingen av de karpar som SKK var med och sponsrade överstigit 7 kg.

Jag kände inte till något avtal mellan Atletfiskarna och SKK. Då styrelsen i Atletfiskarna inte heller kände till något avtal så mailade jag SKK detta:

”Som du säkert förstår så kan jag i min nya roll som sjöansvarig inte ärva en ”dialog” mellan en enskild medlem i Atletfiskarna och SKK. Vi känner inte till vad som sades,- när dialogen gjordes , -mellan vilka personer dialogen hölls.”

Har ännu inte fått svar.

Har full förståelse för att SKK arbetar för sina medlemmar. Det är deras uppgift. Från min sida finns inga ”hard feelings”.

Ingen av de som uttryckt ilska mot Atletfiskarna har sett min arbetsplan i sin helhet.

Den förste att kontakta mig i det ärendet var Mikael Gräntz från Karpverket. I ett telefonsamtal med Mikael Sandström nämnde jag delar av min arbetsplan.

Min plan för karpfisket som jag inte ens gjort helt klart och inte heller fått sätta i sjön är nu delvis förstörd. Jag hann inte ens visa den för Atletfiskarnas styrelse.

Många av medlemmarna som tidigare sagt att de vill jobba har ingen lust att hjälpa längre. Flera kan inte förstå den ilska som kastats på oss den senaste tiden.

Många vill inte längre ta i karpfisket.

Att få Atletfiskarnas styrelse att öppna upp Gropen för karpfiske ser jag som mycket svårt idag.

Med facit i hand har jag missbedömt läget och velat för mycket på kort tid.

Till er som deltagit i denna hetsjakt. Jag är en gammal boxare som vunnit 2 st ungdoms SM, Junior SM, Nordiska Juniormästerskapen, deltagit i Europamästerskapen för Juniorer, vunnit senior SM, mött världsettan i min viktklass, mött världstvåan i min viktklass, mött Lotfi Ayed (som då var världstrea), vunnit mot Roland ”Tigern” Eriksson, fyra i Europamästerskapen för seniorer, representerat Boxningslandslaget i 7 år, uttagen till OS och gjort långt över 100 boxningsmatcher utan att bli golvad……………….det är jag inte nu heller, bara lite tilltufsad

Peter Mokricki
Atletfiskarna

29 responses to “Peter Mokricki´s redogörelse angående Skantzsjön!

  1. Som tur är handlar det inte om handgemäng då jag troligtvis fått spö utan om hurvida fisket skall försvåras för utomstående. En ärlig fråga från mig(Joel Abrahamsson) är hur ni ställer er till fisket i andra kommuner? Vi i Göteborg planerar relativt stora åtgärder för att förenkla fisket kring Härlanda tjärn som både kommer bekostas av rent personliga bidrag samt troligtvis veckor av arbete. Vi gör detta av vår kärlek till karpfisket och för att förenkla vårt eget fiske. Ingen utomstående kommer krävas på pengar för detta. Vad är skillnaden? En för alla, alla för en! Skit i kommungränser, det kan dagisplatsplanerarna hålla sig till!

  2. Mikael Sandström

    I vissa små delar kan jag hålla med om det du beskriver som hetsjakt (och jag har vid upprepade tillfällen tagigt avstånd ifrån de inläggen), men det mesta som skrivits i ämnet har varit mycket sakligt och i mina ögon rättfärdigad kritik. Du har inte sökt upp någon kontakt med SKK, utan det var jag som kontaktade dig. Jag har svarat på ALLA dina frågor via telefon och mail. Även att vår kontakt under utsättningen som SKK var med på sköttes med Sami Nikula som representant från Atletfiskarna. Mina åtskilliga försök till dialog har kännts som att vi förstått varandra när vi pratat i telefon, sedan har det omkullkastats och besvarats med ett färdigt BESLUT som lades ut av dig på Svensk mete. Jag hoppas fortfarande på en tvåvägdialog mellan SKK och dig/Atletfiskarna, som kan lösa detta på bästa sätt för alla inblandade. Men vad din före detta idrottskarriär skulle ha med det att göra förstår inte jag?

  3. Om man brinner för karpfisket gör man det på något sätt utan förbehåll. Om ni nu vill ha Engelska swim(vilket jag personligen ogillar) så fine! MEN vi bor i Sverige och man kan inte ta betalt för sådant i ett land där allmänrätten är nästan är starkare än yttrandefriheten.. Ang näthatet så har vi verkligen försökt hålla det utanför diskussionen men det har slinkit igenom i alla fall. Men du väljer att fokusera på extremfall. Inga fiskar skall stjälas, slussas öppnas etc. Det är uttryck för människors ilska, inget mer. Om ni varit tydliga med ert syfte och hållit en dialog öppen kontinuerligt hade ni sluppit detta. Jag kan lova att SKK och Mikael Sandström är lätt att få tag på och om ni velat ”få svar” så går det på ett kick. Att sedan er ”beräkning” att 6-7% av ”skk karparna” nått 7 kilo är ju beklagligt men inget varken ni eller skk kunde veta när pengarna eller arbetet satsades. Hur hade ni resonerat om det var de karparna som var uppåt 18 nu?

    Varje år röjer vi i beach boys Holmadammen vid flera tillfällen, på hösten är det gratis för alla skk-medlemmar att fiska där och där finns riktigt fina och ofångade jokrar uppåt 15kg. Kom igen nu så vi en perestrojka! Knyt tackel, lägg på bukfettman och fiska för faan! Vill ni ha mäskningshjälp kan ni höra av er.

  4. Förresten har jag också tränat med Roland ”Tigern” Eriksson men att nämna det här i det här sammanhanget skulle snarast kännas förjävla patetiskt, som ett försök att hävda min suveränitet genom våld istället för intellekt…

  5. Jag har dessutom en markanläggningsfirma, 25000 för 4 st swim låter som ett väldigt lukrativt jobb. Finns det fler till det priset vet jag flera som är intresserade..

  6. 111 Jag kunde väl inte hålla med Joel och sandström mer i det de skriver.

    Hela brevet ovan känns som en undanflykt, ett omoget sätt att skylla ifrån sin egen dumhet, okunskap, brist på världsvana och moral på andra människor.

    Du har gjort fel! Gör om och gör rätt! Ta åt dig av kritiken, anpassa planer för sjön och budgeten efter den efterfrågan som finns och de ”förbättringar” som efterfrågas av sjöns besökare. Det du vill är det uppenbarligen ingen annan som vill.

    Peter! Jag tror att din boxningskarriär har föga inverkan på mina och andras åsikter om Skantzsjön. Tydligen har din boxning haft en desto större inverkan på dig som människa. Du är helt slut i huvudet!

    Jag hoppas innerligen att vi ses vid sjön under året! Det finns fler än du som har ett förflutet i bagaget att packa upp vid rätt tillfälle…

    Mvh, Fredrik Mangotsson

  7. Hej Peter ! Kul att du väljer karpverket som forum för ditt brev, och vi uppskattar givetvis svar på en del frågeteckensom kan dyka upp. En fråga jag själv ställde mig direkt var hur du räknat fram att Skk bidragit med endast 6-7 procent av fisken?
    Visa oss gärna ditt räkne exempel!( räknar du tusen tals gratis småfjällisar sjunker klart procentsatsen)
    Vore även roligt att veta vem som hjälpt sig att räkna fram att ingen av karparna Skk bidragit med väger mer än 7 kg… So what om så är fallet dom fortsätter att växa i 20 år.
    Själv har jag inte boxats då jag inte vill riskera att bli skadad och aldrig har sett något bra med den sporten – däremot lagt ner väldigt mycket tid både på fiske efter Karp och skapande av karpvatten! Du kanske passar bättre inom boxningen kan ju vara värt att fundera på saken!

  8. Mikael Sandström

    Jag har jobbat i anläggningsbranchen i snart 30 år och tycker också 20-25 tusen låter som ett överpris för fyra swim, speciellt om det bara är material och ska utföras med ideellt arbete. Men visst om man vill tälta på 25kvm marmorgrus eller sjösten så är det väl er ensak. Jag vill även passa på att fråga vad de resterande 20000kr i din budgett var tänkt till?

    Du ”tog fram en handlingsplan” som inte innefattade att kontakta SKK som varit med och satt fisken i sjön? Hur tänker du kring det?

    ”En tanke var att de som kunde tänka sig att ställa upp och jobba med de nya platserna skulle då kunna få köpa ett årskort för 500 kronor. De som kom utifrån Hallsta som inte jobbat kunde då komma till helt nya färdiga platser (ett dukat bord) och skulle då betala mer då de inte jobbat.”
    Betala mer? 500 kronor för ett årskort kontra 150 eller 200 kronor (som var det första förslaget) för ett dygnskort, kallar jag horribelt mycket mer!

    Och som jag nämnt över telefon kan ni genomföra alla era planer med rimligare fiskekortspriser, fast kanske inte allt under 2012. Får man även fråga vad det är tänkt att ska pengarna gå till när swimen är byggda, och kanske några mindre kompleterande utsättningar är gjorda, ni har väl inte tänkt sänka fiskekorts priserna när swimmen är betalda?

    Jag tror tyvärr inte din ”redogörelse” rätat ut några frågetecken utan bara skapat fler. Ser fram emot klargörande från dig Peter.

  9. Rikard Bengtsson

    Faktum kvarstår, SKK bidrar inte, och har aldrig gjort, med pengar till ett slutet vatten, eller som i det här fallet ett vatten som kan tänkas få orimliga fiskekortspriser. Detta veta alla som förhandlat med SKK – inklusive ”gamla gubbar” i FVO:na – att inte Atletfiskarna fattar detta är ganska genant. Och precis som Birger säger, fisken kommer att växa i många år till! Karp blir ju som bekant ganska gammal …

    Och skulle jag värdera alla timmar jag lagt på tävlings- och specimenmete i Sverige så vet jag inte var det skulle sluta – man får göra det av kärlek till sporten, inget annat (även ref till Joel ovan).

  10. Daniel Andersson

    Jadu Peter mokricki du pratar mycket skit du, har själv varit medlem i atletfiskarna och detta kommer inte i från atletfiskarna utan i från några infödda hallstingar som inte vill ha folk vid sjön precis som det var i början av 2000 talet och vad har du gjort för denna sjö förutom att fiskat upp en massa sutare/rudor och 35 år vid skanzsjön jag har fiskat där i ca 8 år och har aldrig sätt dig vid sjön och du har väl knappast någon erfarenhet av karpfiske antar jag. Så kasta in handuken och landa på jorden. Och varför skriver du att du har boxat tror du folk blir rädda för dig. Hoppas jag ser dig vid skanzsjön i år så kan vi snacka om dina erfarenheter angående karpfiske.

    Mvh Daniel”fnukken”Andersson

  11. Peter, visst är det bra att du tagit fram en verksamhetsplan för Skantzsjön, men vore det inte ännu bättre om du försökte ta fram en rimlig tids- och kostnadsplan för detta?
    Du verkar heller inte ha försökt förankra dina ideér med andra (mer erfarna) karpfiskare i klubben? (Och vad sade styrelsen om dina ideér?) Då är det väl kanske inte så konstigt att många känner sig överkörda och åtsidosatta?
    En så omvälvande verksamhetsförändring måste givetvis förankras väl inom verksamheten, så att alla är införstådda i vad fde föreslagna förändringarna kan leda till. Detta gäller även nationellt, eftersom merparten av karpmetarna är tillresta från andra kommuner.
    För att få ideér och uppslag kring hur man bör gå tillväga kan man ju alltid kontakta andra med mer erfarenhet i ämnet – exempelvis SKK.

    Inser du inte att hela idén kring förändringar i Skantzsjön framstår som extremt egocentrisk??
    Ni har inte lyft era ideér med andra medlemmar – ni har inte klubbat beslut eller verksamhetsplaner på årsmöten – ni har inte kontaktat SKK… trots att planerna skulle leda till de största fiskeavgiftshöjningarna i sveriges karpfiskehistoria… någonsin.

    Gör om – gör rätt!

  12. Var kanske lika bra att planerna inte gick vägen. Om vi börjar om och ser det hela logiskt så finns det många karpmetare som skulle hjälpa till GRATIS och fixa till runt sjön. Fråga SKK eller Swedish bait mechanics så har du allt folk du behöver. Det enda som behövs är att be om hjälp då de flesta som fiskar karp i sjön faktiskt kommer från andra kommuner. Logiskt att höja kortpriset då det faktiskt är för lågt men de summor som näms är orimliga (då ingen hade besökt sjön, vilket kritiken bygger på) och ett årskort på 300kr hade gett er tillräckligt med pengar för att förbättra sjön. Vi är många som hjälper till att förbättra fiskeplatserna i offentliga vatten utan att tjäna något på det och personligen så ser jag helst att swimmen förblir som de har varit då den Engelska modellen tar bort mycket av charmen av fisket.

    Lite tråkigt att dra upp gamla ”meriter” då det bara väcker anstöt och skulle inte själv skylta med vad som hände under min aktiva period inom kampsport. Vi brinner för karpfisket och vill bara ha rimliga regler och priser. Börja om, bjud in oss och så löser vi denna situation till något positivt för er klubb och Svenskt karpfiske.

  13. Daniel Andersson

    Peter M
    Förklara för mig vad fan boxing och vem du har boxat mot och hur duktig du var med framtida kortpriser i skanzsjön ????

  14. Har valt att hålla mig ifrån denna debatt av många orsaker men känner att måttet är rågat ta mig f-n ! Efter att läst Peters redogörelse så hopar sig frågetecknen ännu mera ! 
    Under mina aktiva år med skötseln av skantzsjön och mitt eget fiske så existerade inga sådana tankar överhuvudtaget som hade att göra med marknadsanpassade kortpriser eller göra sjön mera sluten. Helt absurda idéer i min och många andras värld. Både då och nu. Med facit i hand så skulle jag aldrig hoppat av denna kommitté , jag skulle ALDRIG godkänna dessa förslag. 
    För böveln…ta fram regler som främjar alla som nyttjar vattnet ! Tex regler för att undvika periodvis överhopning vid sjöns stränder. Låt rätten att få lösa årskort till sjön finnas kvar, det betyder mycket för alla som fiskar där. Gör som FK Aspen och deras Bångbosjön. För att lösa årskort till Skantz så måste man bli medlem i Atletfiskarna. Och på detta tillkommer årskortsavgift på tex 400-500kr. Klubben får bättre kontroll på fisket och pengarna rullar in i klubben. Alla blir nöjda.
    Behövs det byggas och fixas vid sjön så ber man snällt alla medlemmarna om hjälp och jag kan lova att det kommer att dyka upp många hjälpande händer ! Både lokalt och av våra långväga gäster. 
    Lägg ner detta Peter. Ta nya tag och gör det rätt istället ! 
    Med vänlig hälsning, Sami Nikula

  15. Väntar spänt på ett svar från Mockricki med anledning av HANS inskickade förklaring och dess efterföljande följder. Kommer frågorna och kritiken besvaras av en representant från Peter eller likvärdig från klubben som hyser liknande åsikter? (Jag har insett att merparten av Atletfiskarna inte sympatiserar med dessa åsikter så jag drar inte alla atletarna över samma kam). Enligt mig kan man inte bemöta svaret på sitt eget uttalande med tystnad?

  16. Hej Peter.

    Vafan har din boxar kariär o göra med karpfisket? Vafan har min gatubuse med järnrör kariär med karpfiske att göra?
    (Ja jag har mött nåra stycken på gatan ska du se)

    Det är fan patetiskt om du tror att du kan dra upp en avdankad boxarkariär för att folk ska ändra åsikt.

    Gör om gör rätt,
    nej förresten du har tydligt visat att du är fel man på fel plats låt nån annan ta över detta projekt innan du skämmer du dig ännu mer, för en ex elitidrottare beter sig inte så OCH det vet du

  17. Daniel Andersson

    Exact låt någon annan ta øver Sami Nurmela är rätt man för det jobbet.

    Daniel”fnukken”Andersson

  18. Birger Holmqvist

    Hej igen Peter!
    Jag har läst ditt brev ett flertal gånger nu i förhoppning om att bli lite klokare på vad det egentligen är du vill framföra – hur jag än funderarar och vänder och vrider på det blir jag inget klokare och det verkar som att de flesta är av samma åsikt.
    Det är väldigt lätt att få intrycket av att hela detta kalas är någonting du skapat alldeles själv, att det är du mot resten av Karpsverige. Är det verkligen så eller finns det ett antal personer bakom dig som faktiskt varit med dig och tagit fram ” dina planer” som nu är besvikna på att ni inte kunnat klubba igenom dessa utan protest.
    Man börjar faktiskt undra om du är den enda som är för medans hela resten av Sverige är emot men så kan ju inte vara fallet.
    Kom igen nu Peter Mockricki och svara på de frågor som dyker upp här på sidan. Vi är många som väntar på ett tydligare redogörande.
    Ps – Varför den gnidna formuleringen i ditt förslag med höjda fiskekortspriser? Om jag velat höja priset i ett vatten men samtidigt önskat hjälp från andra utifrån hade ju ett attraktivare sätt varit att t.ex föreslå 1000kr för ett årskort och 100kr för ett dagskort, och sedan lämna halva priset till alla som kommer ner och hjälper till vid några förutbestämda ”arbetsdagar” vid sjön( oavsett vilken kommun de kommer ifrån)
    Är det sedan pga fisktetryck på populära platser( med eller utan grus) kan man ju alltid föreslå en 48 timmars regel som i viss mån gör att det kanske inte sitter folk med obegränsat med tid på en plats som många vill fiska på.

  19. Utan att vara intresserad av det minst aktiva fisket som man kan bedriva ( karpfiske alltså) så ser jag inget konstigt med att betala 150-200:- per dygn för att få fiska då det kostar så mycket att få fiska tex inplanterad regnbågslax i många vatten . Laxfisket i många av våra laxförande älvar har priser i dessa nivåer och folk betalar gladerligen dessa summor.

    • Betraktaren: de fiskena du jämför med kräver inte flera hundra- tusentals kronor i mäsk- och bensinpengar, samtidigt som man ofta får behålla del av fångsten som viss kompensation för utlägg, vilket inte är fallet inom svenskt karpfiske. Väg in detta så kanske även du gör en annan bedömning?

      • Dessutom är avgifterna inte motiverade eftersom de enbart ska kompensera för kostnader som uppstått genom en orimlig och icke-önskvärd verksamhetsplanering. Ska man kunna motivera nya avgifter så bör man först kolla att förändringarna i verksamheten är önskvärda bland de som nyttjar fisket.

        Alltså, avgifterna är inte önskvärda – inte heller motiverade – och bör givetvis inte genomföras.

    • Dessutom måste höjda avgifter motiveras, särskilt om de visar sig vara icke önskvärda bland de utövare som nyttjar fisket. I detta fall kan de höjda avgifterna inte anses motiverade eftersom de enbart syftar till att genomföra en förändrad verksamhetsplan som dels är orimlig, dels inte är beslutad och dels inte är önskvärd av utövarna.

      I vissa vatten skulle sådana höga avgifter vara motiverade. Exempelvis om du har Sveriges högsta medelvikter på karp och har en service som slår det mesta. Så är inte fallet när det gäller Skantzsjön.

  20. Mikael Sandström

    Varför ens argumetera med en anonymt inlägg. Det fanns en överenskommelse mellan SKK och Atletfiskarna. PUNKT.

  21. Daniel Andersson

    Det är ganska klart att det är inte bara Peter M som står bak detta själv. Jag vet vilka som sitter i denna karpkommite. Och jag är ganska säker på vem som har dikterat dessa förslag. Men jag vill hålla det för mig själv.
    Detta hadde ni kunnat gjort på ett smidigt sätt. Det jag har hört är att vissa lokala metare är irreterade på att dessa 2 plattformer som ni har byggt alltid är upptagna när helgen kommer, men det hadde ni kunnat lösa med att man får max sitta 36 timmar på 1 plats det innebär att man inte kan komma på torsdag eftermiddag och sitta där till söndag kväll och då kanske folk inte blir lika ivriga på dessa platser. Och så kan ni införa precis som Sami skrev att om man är medlem i atletfiskarna så kan man lösa ett årskort för ( ca 400 – 600 kr/år) annars så kan man sälga dagskort för dom som inte är medlemmar av atletfiskarna. Så ta ert förnuft till fånga och inför rättvisa priser/regler som passar alla.

    Mvh Daniel”fnukken”Andersson

  22. Hej Betraktaren!
    Välkommen till karpverket. Något litet intresse för denna inaktiva fiskeform måste du väl ändå ha du har ju trots allt letat dig in på karpverket?

  23. Patrik "La Musto" Gundler

    Rent spontant så känner jag att det brev du skrivit Peter är bara en hel drös med undanflykter, inga förklaringar eller ens vettiga tankar.
    Karpsverige är idag en väldigt liten skara människor som i princip gör allt för fisket gratis och är det inte gratis så går pengarna tillbaka till fisket, t.ex det SKK gör för årsavgiften från sina medlemmar.
    Jag är medlem i en klubb som heter Specimenvännerna, där vi fått uppdraget av Sportfiskarna som arrenderar sjön att sköta om tillsyn och skötsel. Priset där ligger på 100-150:- för en tre dygnsperiod. Dessa pengar tar visserligen sportfiskarna och brukar till olika projekt för deras räkning.
    Vi som är medlemmar i den klubben förespråkar att det kommer dit karpfiskare då det är bra för vattnet, med mäskning, vi kontrolerar kort och utrustning m.m så att fisket bedrivs på rätt sätt.
    Detta är något ni borde annama.
    Jag köper hela grejen med att kortpriserna kanske skall höjas men att ta 150-200:- dygnet då borde man få en stuga med värme att stanna över natten i då det är vad ett vandrarhem kostar.
    Kan det inte bara komma ett förslag där man får betala 300-400:- för ett årskort och sedan fiska på? Det är väl ett rimligt resonemang?
    Jag menar det som fisken får tillbaka av alla som kommer och mäskar går ju inte att jämföra med det som klubben skulle få in om detta absura förslag går igenom.

    Det här med att jämföra prishöjningen med laxartade fiskar:
    Där bonkas fisken för att tas med hem. Därav Put and Take. Finansiering av nya broilers måste ju ske på något sätt eftersom dom klubbas ihjäl dagligen. Det gör man inte med karp.

    Förövrigt har jag vunnit OS 8 gånger (går vart fjärde år), VM 20 år i rad (går varje år) och spelat på Touren i hela mitt liv som fickpingisproffs! Men vad har det med saken att göra? Inte mycket va?
    Jag hoppas ni kammar till er och tar hjälp av SKK i den här frågan.
    Vill ni ha hjälp är jag väldigt säker på att vi från SBM är intresserade av hjälp. Dock inte om det är för att spä på era egna egoistiska idéer.
    //Patrik

  24. HEJ Peter vi gillar ditt inlägg.Nu är det som gammla tider jag och Jimmy är ute på boxningsturneringar.Jimmy är inte rädd att bli av med luften i luftmadrassen.När vi vet att du sitter å tar dom stora firrana i skantzsjön på helgerna.Hälsningar Benny o Jimmy.Hör av dig eller kom till lokalen i hallsta å titta in.

  25. Hahahaha vilka fiskemuppar🙂

Kommentera

