Fine ”pike” Från Oscar!

De sista milda dagarna innan kylan kom passade jag på att lägga några dagar efter gädda. Jag fiskade från land och valde att fiska statiskt med bottenmete. Fisket var segt och jag fick bara en gädda men den vägde fina 12,9 och var i grym kondition. Endast 111 cm lång! Tyvärr satt en av krokarna djupt trots ett snabbt mothugg så några bra bilder blev det inte. Ville få tillbaka henne snabbt och efter att halvt förfrusit handen simmade hon äntligen iväg.

Gäddan högg i ett grunt lugnvatten. Fiskade med stora fiskar på mellan 4 och 6 hg. Jag föredrar att fiska med öppen bygel framför baitrunner. Detta kräver ett bra lineclip. Har du inget på ditt spö är de bara att kapa en plastpenna och tejpa fast på klingan med eltejp. Fungerar perfekt!

Eftersom jag fiskade med stora betesfiskar använde jag taffsar med 3 stycken krokar i storlek 4. Alla som fiskat gädda med stora beten vet att det kan vara svårt att kroka bra. Därför använder jag taffsar med en enkelkrok precis framför översta trekroken. Enkelkroken måste vara av en ganska klen modell. Själv använder jag Kamasan B983 i storlek 6. Dessa håller för att kasta halvkilosbeten en ganska bra bit. Enkelkroken fäster jag i överläppen.

Översta trekroken fäster jag inte alls utan den hamnar på betesfiskens nacke medans mittersta trekroken ska sättas löst i ryggfenan. Trekroken längst bak låter jag hänga helt löst eller så fäster jag den väldigt löst precis under skinnet alternativt i fettfenan om jag kör med regnbåge.  Vitsen med enkelkroken är att man rätar den vid mothugg förutsatt att man har flätlina och ett spö med bra kraft i. Krokarna lossnar direkt från betesfisken och all kraft från mothugget går till att kroka gäddan!

Vid bottenmete efter gädda använder jag ett fox sunk float. På så sätt får man upp linan och betet från botten precis som om man fiskar med ett sunken-paternoster  tackel. Jag tycker dock att ett glidande tackel är bättre än ett traditionellt sp tackel eftersom det ger mindre motstånd vid hugg. Man riskerar heller inte att sänket fastnar i botten när gäddan släpar iväg med det.

Kommentera

